Πέμπτη 13 Δεκεμβρίου 2012

Χορτόπιτα με Σπιτικό Φύλλο Λαδιού

Οι χορτόπιτες είναι εξαιρετικές αλλά γίνονται καλύτερες με σπιτικό φύλλο, γιατί τα χόρτα πάντοτε διατηρούν κάποια υγρασία που, ακόμα και μετά το ψήσιμο, νοτίζει το φύλλο κρούστας και παύει πλέον να είναι τραγανό. Το σπιτικό φύλλο αντέχει και διατηρείται περισσότερο ευπαρουσίαστο.
Η γέμιση μιας καλής χορτόπιτας παραδοσιακά πρέπει να περιλαμβάνει και άγρια χόρτα (μυρώνια, καυκαλήθρες, λάπατα, παπαρούνες κά.). Αλλά, αν δεν έχουμε άγρια και χρησιμοποιήσουμε μόνο με ήμερα της αγοράς με  αρκετά όμως αρωματικά, γίνεται νοστιμότατη.
Εκείνο που πρέπει πάντως να προσέχουμε είναι να στύψουμε καλά τα χόρτα για να αποβάλλουν τα πολλά υγρά τους. Τότε θα ψηθούν με το λάδι και θα γίνουν νοστιμότατα.
Έφτιαξα και σας προτείνω μία εκπληκτικά νόστιμη Χορτοτυρόπιτα με τραγανό, σπιτικό φύλλο λαδιού, ανοιγμένο πανεύκολα με τη “μέθοδο του ήλιου”, όπως την ονομάζει η φίλη μου, η Πηνελόπη, από το Άρωμα Βανίλιας, που φτιάχνει εκπληκτικές Κολοκυθόπιτες. (Δείτε τη εδώ). Αλλά και η άλλη καλή φίλη, η Κική, από το Tante Kiki ονομάζει  αυτό το φύλλο Καστανιώτικο και περιγράφει αναλυτικά την τεχνική του (Δείτε το εδώ).



Τα Υλικά
(Για ένα μέτριο ταψί)


Για το φύλλο
4 φλιτζάνια/ 500γραμ. αλεύρι για όλες τις χρήσεις
1κουτ γλυκού αλάτι
¼ φλιτζανιού/60γραμ. ελαιόλαδο
3 κουταλιές ξύδι
2 φλιτζάνια περίπου χλιαρό νερό
Νισεστέ για το άνοιγμα των φύλλων

Για τη γέμιση
1 κιλό φύλλα σπανακιού, πλυμένα καλά και στραγγισμένα
1 μικρό ματσάκι σέσκλα (μόνο τα φύλλα)
2 μέτρια πράσα ( μόνο το άσπρο μέρος), ψιλοκομμένα, πλυμένα και στραγγισμένα
4 φρέσκα κρεμμυδάκια με τα φύλλα τους
1 ματσάκι άνηθος ψιλοκομμένος
½ ματσάκι φρέσκος δυόσμος
300 γραμμ. φέτα (τρίμματα)
2 κουταλιές αλάτι

½ φλιτζάνι ελαιόλαδο

Οδηγίες

Προετοιμασία του φύλλου



Ζυμώνουμε πολύ καλά όλα τα υλικά για το φύλλο, έως ότου πάρουμε μια πολύ ελαστική ζύμη. Τη χωρίζουμε σε δύο μέρη, τα βάζουμε μέσα σε αλευρωμένο μπολ, τα σκεπάζουμε και τα αφήνουμε να ξεκουραστούν για μισή περίπου ώρα.




Μετά παίρνουμε το ένα κομμάτι, το πλάθουμε σε μια μπάλα και το ανοίγουμε στρογγυλό φύλλο πάνω σε αλευρωμένη επιφάνεια, όχι πολύ λεπτό.
Βάζουμε στη μέση του φύλλο ένα πιάτο τσαγιού ή φρούτου και χαράσσουμε περιμετρικά ένα κύκλο. (Αν το ταψί μας είναι μεγάλο, χαράσσουμε δύο ομόκεντρους κύκλους). Χαράσσουμε επίσης και οκτώ ακτίνες, αρχίζοντας από την περιφέρεια, εξωτερικά.






Αλείφουμε όλο το φύλλο με αρκετό ελαιόλαδο και αρχίζουμε να διπλώνουμε τα κομμάτια προς τα μέσα, με τη σειρά, τοποθετώντας τα πάνω στον εσωτερικό κύκλο.





Ανοίγουμε φύλλο και με το άλλο κομμάτι και το κόβουμε, όπως και το πρώτο. Τυλίγουμε τα δύο κομμένα φύλλα με διαφανή μεμβράνη και τα αφήνουμε στο ψυγείο για τουλάχιστον δύο ώρες.

Προετοιμασία της γέμισης


Πλένουμε πολύ καλά και στραγγίζουμε όλα τα χόρτα και τα μυρωδικά.
Τα ψιλοκόβουμε μέσα σε μια λεκάνη και τα πασπαλίζουμε με το αλάτι. Τα  ανακατεύουμε με τα χέρια μας και τα πιέζουμε να μαραθούν.
Τα αφήνουμε να περιμένουν περίπου 15 λεπτά.  Έπειτα τα παίρνουμε λίγα-λίγα με τις παλάμες μας και τα πιέζουμε, για να αποβάλουν, όσο το δυνατόν περισσότερα υγρά.
Προσθέτουμε τα τυριά, τριμμένα, ¼ του φλιτζανιού ελαιόλαδο, αρκετό φρεσκοτριμμένο πιπέρι και ανακατεύουμε.
 
Η ετοιμασία της πίτας


Όταν η γέμιση της πίτας είναι έτοιμη, βγάζουμε τη ζύμη από το ψυγείο και ανοίγουμε δύο φύλλα. Τοποθετούμε το πρώτο μέσα στο λαδωμένο ταψί μας,  με τις άκρες να προεξέχουν. Το λαδώνουμε κι αυτό. Αδειάζουμε μέσα τη γέμιση και με ένα κουτάλι τη μοιράζουμε εξίσου παντού.







Καλύπτουμε με το δεύτερο φύλλο. Βρέχουμε τις άκρες των φύλλων με λίγο νερό και τις στρίβουμε προς τα μέσα.
Λαδώνουμε την επιφάνεια της πίτας, τη χαράζουμε σε κομμάτια και τη ραντίζουμε με λίγο νερό.
Πασπαλίζουμε με σουσάμι.




Το ψήσιμο

Ψήνουμε την πίτα σε προθερμασμένο φούρνο στους 180º C για περίπου μία ώρα, μέχρι να ροδίσει η επιφάνειά της και να ξεχωρίσει από τα τοιχώματα του ταψιού.
Όταν είναι έτοιμη, τη βγάζουμε από το φούρνο και την αφήνουμε να κρυώσει λίγο.


Κόβουμε τα κομμάτια και τα απολαμβάνουμε!
Καλή επιτυχία!

18 σχόλια:

  1. Έχεις απόλυτο δίκιο Ελένη μου οι πίτες είναι πολύ πιο όμορφες και νόστιμες με σπιτικό φύλλο και η πίτα σου έτσι που τη βλέπω είναι σκέτος πειρασμός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Κατερίνα μου!
      Δεν έχω φτιάξει χορτόπιτα με φύλλο κρούστας, απ΄'οτι θυμαμαι, γιατί δεν μου αρέσει. Παλιότερα αγόραζα, φύλλο σαν σπιτικό, γιατί έτσι γίνεται πολύ νόστιμη. Τώρα πλέον φτιάχνω το δικό μου φύλλο, που δεν είναι καθόλου δύσκολο.

      Καλό σου βράδυ.

      Διαγραφή
  2. Ελένη μου καλησπέρα! Συμφωνώ μαζί σου, το χειροποίητο φύλλο έχει σημασία στις χορτόπιτες, είναι πολύ πιο νόστιμες έτσι. Πολύ ωραία χορτόπιτα, κι από γεύση κι από εμφάνιση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα και σ' εσένα Ελεάννα!
      Τώρα πλέον εκτιμώ πολύ το σπιτικό φύλλο, ακόμα κι ας μην είναι τέλειο. Κάνει την χορτόπιτα νοστιμότατη και "στέκεται" καλά και την επόμενη μέρα.
      Σ' ευχαριστώ πολύ.
      Καλό σου βράδυ.

      Διαγραφή
  3. Καλησπέρα Ελένη, πίτα χωρίς σπιτικό φύλλο προτιμώ να μην κάνω καθόλου.
    Αυτό το φύλλο δεν το έχω ανοίξει ποτέ γιατί εγώ φτιάχνω την πίτα με πολλά φύλλα γύρω στα 10.
    Θέλω μια φορά όμως να πειραματιστώ και με αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ απολύτως μαζί σου, Ξανθή μου. Κι εγώ νομίζω ότι χαραμίζονται τα χόρτα, χωρίς το σπιτικό φύλλο. Έχω δοκιμάσει και τις δύο τεχνικές της Κικής, γιατί εδώ δεν έχω πλάστη βέργα αλλά ρολό και με διευκολύνει η τεχνική αυτή. Τα απλά φύλλα χρειάζονται βέργα και πλαστήρι. Πάντως δοκίμασε και την τεχνική της Κικής. Το φύλλο γίνεται πολύ τραγανό.
      Καλό σου βράδυ.

      Διαγραφή
  4. Συμφωνώ μαζί σου Ελένη μου σπιτικό φύλλο δαγκωτό.Η πιτούλα σου τέλεια,γεια στα χέρια σου!!!!
    Καλό βράδυ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι, άλλη γεύση με σπιτικό φύλλο! Στην αρχή νόμιζα ότι ήταν δύσκολο να φτιαχτεί αλλά κατάλαβε τελικά ότι "θέλει τρόπο"!
      Σε ευχαριστώ πολύ, Ροδάνθη μου!
      Καλό απόγευμα.

      Διαγραφή
  5. Ελένη μου σκέτος πειρασμός είναι η πιτούλα σου!και μένα μου αρέσει το σπιτικό φύλλο πάρα πολύ, αυτή τη τεχνική δε την έχω δοκιμάσει ακόμη, σίγουρα όμως θα το κάνω!!!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ απολύτως μαζί σου, Ελένη μου!
      Να δοκιμάσεις αυτή την τεχνική, την περιγράφει αναλυτικά η Κική. Έχει πάντα επιτυχία. Και με την πρώτη μέθοδο, που περιγράφεται στην ίδια ανάρτηση, το φύλλο γίνεται εξαιρετικό.
      Φιλάκια πολλά.

      Διαγραφή
  6. Ελενάκι γεια στα χεράκια σου, φοβερή η πίτα σου!!!
    Αυτήν την εποχή στην Ελλάδα βρίσκουμε ωραιότατα χόρτα για χορτόπιτες, που τις αγαπάμε πολυ οικογενειακώς!!
    Φιλάκια, καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ, Έλενά μου!
      Πολύ καλά κάνετε και τις αγαπάτε τις χορτόπιτες, είναι νόστιμες, ένα πλήρες και χορταστικό γεύμα. Δυστυχώς δεν έχω εδώ τα χόρτα της Ελλάδας και τις φτιάχνω με ό τι βρίσκω. Έστω κι έτσι γίνονται πολύ νόστιμες με το σπιτικό φύλλο.
      Φιλλάκια, καλό απόγευμα.

      Διαγραφή
  7. Λατρεύω τις πίτες.Τις χειροποίητες πίτες,αυτές με το τριφτό,χωριάτικο,ροδοψημένο φύλλο,την πλούσια ,πεντανόστιμη γέμιση ,το τραγανό πλισέ γύρισμα του πάνω φύλλου στις άκρες-κόθορα τον λένε στην πατρίδα μου -,τις μεταξένιες πτυχές που μόνο τα έμπειρα χέρια κατορθώνουν να φτιάξουν,την απίστευτη μυρωδιά που ξεχύνεται από το αχνιστό φύλλο,τη νοστιμιά που εγκαταλείπει στον ουρανίσκο η πρώτη λυτρωτική δαγκωματιά,ο ήχος του φρεσκοψημένου,τραγανού φύλλου να σπάει στα δόντια..η γνήσια,η πλήρης απόλαυση!!!
    Έκλεισα τα μάτια μου Ελένη μου και δοκίμασα την καταπληκτική σου πίτα.Μού είναι τόσο γνώριμη η γεύση και τόσο μα τόσο αγαπημένη!!Συνταγή που πέρασε από γενιά σε γενιά,μεγάλωσε μικρά παιδιά και δίδαξε άξιες νοικοκυρές.Έτσι θυμάμαι την γιαγιά μου και αργότερα τη μητέρα μου να μας σερβίρουν περήφανα τις δημιουργίες τους.Έτσι έμαθα και εγώ και χαίρομαι όταν παρατηρώ ότι οι παραδοσιακές συνταγές περπατάνε στον χρόνο και δεν ξεχνιούνται.
    Υπέροχη,όπως πάντα η δημιουργία σου Ελένη μου!Φαίνεται ότι το μεράκι και το προσωπικό κέφι είναι οδηγοί στα γευστικά μονοπάτια που διαβαίνεις.Θερμά συγχαρητήρια .Φιλιά πολλά,πολλά.
    ΥΓ.Το σπανάκι με τον τρόπο που περιγράφεις γίνεται καταπληκτικό!!!Για όποιον δεν το δοκίμασε, το συνιστώ αναπιφύλακτα!Δεν έχει καμμία σχέση με αυτό που συνήθως ζεματάμε και αργότερα καβουρντίζουμε με λίγο λάδι..διατηρεί τη ζωντάνια του και τη νοστιμάδα του στον υπέρτατο βαθμό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι ωραία περιγραφή της πίτας έκανες, Φωτεινή μου, γλαφυρότατη, λες και την είχες μπροστά σου! Τα δικά μου βέβαια τα χέρια δεν είναι πολύ έμπειρα, γιατί τελευταία ασχολούμαι με το φύλλο. Πάντως προσπαθώ να βελτιώνομαι.
      Συμφωνώ μαζί σου με όσα λες για το σπανάκι. Έτσι δεν αλλοιώνεται καθόλου η γεύση του. Παραμένει ένα εξαιρετικό υλικό με όλα τα θρεπτικά του συστατικά.
      Σε ευχαριστώ πάρα πολύ, καλή μου.
      Φιλάκια πολλά.

      Διαγραφή
  8. Aλλη νοστιμιά έχει το σπιτικό φύλλο Ελεν..Εκάνες μια πολύ ωραία πιτούλα.
    Και η γέμισή σου πεντανόστιμη και το κόψιμο της επίσης πολύ ωραίο.
    Μπράβο, γεια στα χέρια σου :)

    (δες λίγο στα υλικά του φύλλου, τα γρ. για το αλεύρι λειπει μάλλον νουμερο (είναι μόνο τα μηδενικά))

    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ, καλή μου Μάριον και για το ευγενικό σχόλιό σου αλλά και για την επισήμανση! Ήταν παραδρομή και το 6 είχε γίνει 0!
      Φιλάκια πολλά.

      Διαγραφή