Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2013

Κοτόπουλο Καπαμάς

Ένα αγαπημένο Κυριακάτικο φαγητό των παιδικών μου χρόνων! Πολύ συνηθιζόταν αυτή την εποχή στην περιοχή μου, ίσως διότι οι νοικοκυρές ήθελαν να δοκιμάσουν την ποιότητα, ειδικά το άρωμα, του λιαστού ή βραστού πελτέ ντομάτας που είχαν φτιάξει για το χειμώνα.
Για μας τα παιδιά ήταν μεγάλη απόλαυση οι μελωμένες πατάτες που συνόδευαν το κοτόπουλο. Πρώτα τηγανίζονταν ελαφρά και μετά έβραζαν μέσα στη νόστιμη σάλτσα του πουλερικού! Μια γεύση αξέχαστη που μάλλον σ’ αυτό συνέβαλε και το πραγματικά χωριάτικό, μάλιστα με πιστοποιητικό, κοτόπουλο !
Αξίζει να το δοκιμάσετε, ακόμα και με τα κοτόπουλα της αγοράς!



Τα Υλικά
(Για 4 μερίδες)

4 μπούτια κοτόπουλου, με κόκκαλο ή φιλέτο
1 μέτριο ξηρό κρεμμύδι, ψιλοκομμένο
3 σκελίδες σκόρδο, ψιλοκομμένες
1 φύλλο δάφνης
4 σπόροι κάρδαμου
5-6 σπόροι μπαχάρι ή ½ κουταλάκι κύμινο
2 ξυλάκια κανέλας
2 κουταλιές πελτέ ντομάτας
½ κουταλάκι πάπρικα
Αλάτι και πιπέρι
½ φλιτζάνι ελαιόλαδο
5-6 μέτριες πατάτες

Οδηγίες

Ρίχνουμε το μισό ελαιόλαδο σε πλατιά κατσαρόλα, το ζεσταίνουμε και σοτάρουμε το κοτόπουλο απ’ όλες τις πλευρές, θωρακίζοντάς το, ώστε να παραμείνει μαλακό.
Όταν σοταριστεί το κοτόπουλο, το βγάζουμε μέσα σ’ ένα πιάτο.
Στην ίδια κατσαρόλα σοτάρουμε το κρεμμύδι, το σκόρδο και προσθέτουμε τη δάφνη και την κανέλα και το κύμινο ή το μπαχάρι και το σοταρισμένο κοτόπουλο.




Κατόπιν προσθέτουμε τον πελτέ, αλάτι, φρεσκοτριμμένο πιπέρι και τόσο ζεστό νερό, ώστε να σκεπάζονται τα κομμάτια.
Σκεπάζουμε την κατσαρόλα και αφήνουμε το φαγητό να βράσει πάνω σε μέτρια προς χαμηλή φωτιά ( περίπου 30-40 λεπτά). Κατά διαστήματα ανακινούμε ζωηρά την κατσαρόλα αλλά δεν ανακατεύουμε.







Εν τω μεταξύ, καθαρίζουμε και κόβουμε τις πατάτες. Ρίχνουμε το υπόλοιπο ελαιόλαδο μέσα σ’ ένα βαθύ τηγάνι και τις μισοτηγανίζουμε.
Τις βγάζουμε σ’ ένα πιάτο και τις αφήνουμε λίγο να περιμένουν.





Όταν το κοτόπουλο βράσει, το βγάζουμε προσεκτικά από την κατσαρόλα και το διατηρούμε ζεστό. Προσθέτουμε τις πατάτες και τις ανακατεύουμε, ώστε να καλυφθούν καλά από τη σάλτσα. Αν η σάλτσα του φαγητού δεν είναι αρκετή, προσθέτουμε ζεστό νερό, μέχρι σχεδόν να σκεπάζονται οι πατάτες και λίγο επί πλέον αλάτι.




Συνεχίζουμε το βράσιμο, μέχρι να μαλακώσουν οι πατάτες, φροντίζοντας να έχει το φαγητό λίγη σάλτσα.
Πέντε λεπτά πριν κατεβάσουμε το φαγητό από τη φωτιά, προσθέτουμε και τα κομμάτια του κοτόπουλου.





Σερβίρουμε το φαγητό ζεστό και, αν θέλουμε, πασπαλίζουμε με λίγο τριμμένο κεφαλοτύρι ή παρμεζάνα.


Καλή σας όρεξη!

Λίγα λόγια ακόμα 
  • Βασικό υλικό του κλασικού καπαμά είναι το μοσχαρίσιο ή το αρνίσιο κρέας. Μπορεί όμως αυτό να αντικατασταθεί από το χοιρινό, το κουνέλι ή το λαγό, κοτόπουλο, χταπόδι ή χορταρικά.
  • Λένε ότι ο όρος “καπαμάς” που προέρχεται από την τουρκική γλώσσα αναφέρεται στο μαγείρεμα του φαγητού καπακωμένου, δηλαδή σκεπασμένου με το καπάκι της κατσαρόλας!

16 σχόλια:

  1. Ελένη αυτό το φαγητό έχω να το φάω πολλά πολλά χρόνια μιας και στην οικογένεια δεν αρέσουν οι πατάτες μέσα στη σάλτσα μαγειρεμένες, τι μου θύμισες τώρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα, Ξανθή μου!
      Όταν έγραφα την ανάρτηση, σε σκεφτόμουν, διότι ήμουν σίγουρη ότι το γνώριζες και το είχες νοσταλγήσει!
      Σου την αφιερώνω!

      Διαγραφή
  2. Καλώς σε βρήκα !!! Ωραία συνταγή !!!! Έχω βρει πολλές ενδιαφέρουσες συνταγές στο blog σου !!!!
    Θα είναι χαρά μου να τα λέμε !!!
    Νίκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς ήλθες στο blog μου!
      Χαίρομαι πολύ που το βρίσκεις ενδιαφέρον και σ΄ευχαριστώ πολύ!
      Κι εγώ επίσης θα χαρώ να τα λέμε!
      Καλή υπόλοιπη ημέρα!

      Διαγραφή
  3. Γειά σου ελένη!!!!
    Δεν ξέρω πως να τα ταξινομίσω στο μυαλό μου...
    Αν είχα ένα πιάτο μπροστά μου ειληκρινά θα δυσκολευόμουν να αποφασίσω τι μου αρέσει πιο πολύ, το κοτόπουλο ή οι πατάτες.
    Εχεις μαγειρέψει ένα πιάτο σούπερ νόστιμο. Η διπλομαγειρεμένη πατάτα σίγουρα είναι πολλά λεφτά!!

    Σε φιλώ πολύ!
    Καλό σου βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ θυμάμαι, Χρυσαυγή μου, όταν ήμουν μικρή ότι προτιμούσα τις πατάτες. Τις εύρισκα πολύ νόστιμες και περισσότερο μαλακές από το χωριάτικο κοτόπουλο!
      Είναι ένα νοστιμότατο πιάτο, μαγειρευμένο με με διαφορετικό τρόπο από αυτόν που συνηθίζουμε τώρα. Αυτό το κάνει εξαιρετικό!
      Να έχεις μια όμορφη μέρα!
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  4. Ελενάκι μου αυτό το φαγητό το φτιάχνω χρόνια, είτε με μοσχαράκι είτε με κοτόπουλο.
    Εμείς το λέμε πατατάτο, δεν ξέρω αν υπάρχει αυτή η ονομασία, έτσι μας το καθιέρωσε ο γιος μου ο οποίος το λατρεύει, αλλά έχω ακούσει και άλλους που το φτιάχνουν και το λένε πατατάτο.
    Οπως και να το πεις πάντως, είναι ένα φαγάκι σκέτο γλύκισμα!
    Φιλάκια, καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή σου μέρα, Έλενα!
      Ώστε μπορούμε να το ονομάσουμε και πατατάτο! Πολύ περιγραφικός τίτλος και αποδίδει πλήρως την εικόνα του φαγητού! Μπράβο στο αγόρι σου! Εμείς πάντως δεν το λέγαμε ούτε το λέμε έτσι- η συνταγή είναι παλιά τοπική.
      Πάντως, όπως και να το ονομάσουμε, είναι σίγουρα εξαιρετικά νόστιμο!
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  5. Το αγαπημένο μου κοκκινιστό κοτόπουλο!
    Στο σπίτι μας το συνοδεύαμε συνήθως με πουρέ.
    Τι να πούμε πραγματικά για αυτό το πιάτο... από τα πλέον αγαπημένα όλων μας, το έχουν τιμήσει γενεές και γενεές!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που γνωρίζεις το φαγητό αυτό, Ερμιόνη μου!
      Παραδοσιακά συνοδεύεται από πατάτες, βρασμένες στη σάλτσα. Κάποιες φορές αντικαθιστούσαμε τις πατάτες με χυλοπίτες αλλά κι αυτές βρασμένες μέσα στη σάλτσα1 Και οι δύο εκδοχές είναι νοστιμότατες!

      Καλή σου μέρα και φιλάκια πολλά!

      Διαγραφή
  6. Από τα πλούσια σε υλικά φαγητά, ακριβώς όπως μου αρέσουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς ήλθες, Αθηνά!
      Χαίρομαι που προτιμάς την Ελληνική παραδοσιακή κουζίνα!
      Να είσαι καλά!

      Διαγραφή
  7. Μπαίνουν στα προσεχώς γιατί δεν το έχω φτιάξει ποτέ. Σε μας μαγείρευαν έτσι το κοτόπουλο με μακαρόνια ή ρύζι. Πρέπει να είναι πεντανόστιμο Ελένη μου. Ευχαριστούμε για τη συνταγή!!
    Καλή σου μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να το προγραμματίσεις να το δοκιμάσεις, Κική μου, αξίζει. Είναι νοστιμότατο!
      Εμείς συνήθως με μακαρόνια μαγειρεύουμε τον κόκορα, με ρύζι σχεδόν ποτέ.
      Με ρύζι συνήθως συνοδεύουμε το μοσχάρι. Βλέπεις υπάρχουν άλλες τοπικές και οικογενειακές συνήθειες!

      καλό Σαββατοκύριακο!

      Διαγραφή
  8. Νόστιμο φαγητό με σπιτίσια φροντίδα και υλικά "του χεριού μας".
    Ελένη με τα αρώματα που το νοστίμεψες απογειώθηκε!

    Καλημέρα!
    Z.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ΄ευχαριστώ πολύ, Ζαμπία μου, πάντα με επαινείς!
      Αυτό το πιάτο δεν έχει περίπλοκη διαδικασία αλλά μόνο μία διαφορετική τεχνική.
      Τα μπαχαρικά είναι απαραίτητα και δίνουν πραγματικό άρωμα!
      Η σάλτσα γίνεται υπέροχη!

      Καλό Σαββατοκύριακο!
      Φιλάκια

      Διαγραφή