Τετάρτη 19 Ιουνίου 2013

Γαύρος Μαριναρισμένος

Έχω έντονη διάθεση για ένα νοσταλγικό ταξίδι! Λέω να πάμε μαζί σ’ ένα πανέμορφο Ελληνικό νησί που επισκέφτηκα για πρώτη φορά, πριν πολλά χρόνια, και το αγάπησα, για την ηρεμία του τοπίου του, το γαλάζιο της θάλασσάς του, τη λαμπρή ιστορία του, τις φυσικές του ομορφιές, τη μνήμη του απώτερου και πρόσφατου παρελθόντος, τη Λέσβο!
Τη Λέσβο του Αλκαίου και της παρεξηγημένης Σαπφούς, της αρχόντισσας Μυτιλήνης, της πανέμορφης Μήθυμνας(Μόλυβος), της Ερεσσού με τις προϊστορικές μνήμες, της Παναγίας της Πέτρας και της Αγιάσου, του Ηλία Βενέζη και του Στράτη Μυριβήλη! Τη Λέσβο της Αιολικής Γης* και της Δασκάλας με τα χρυσά μάτια*, των ασημένιων ελαιώνων και των απολιθωμένων δένδρων!
Κι όπως όλα τα ταξίδια, πραγματικά ή μνήμης, έχει κι αυτό, εκτός από χρώματα και εικόνες, αρώματα και γεύσεις. Θυμάμαι ακόμα τα καταπληκτικά, χειροποίητα ζυμαρικά της περιοχής, το λαχταριστό  αμυγδαλένιο μπακλαβά, τις μοναδικές σαρδέλες της Καλλονής αλλά και το μαριναρισμένο γαύρο της κυρίας Μαρίας από το Μόλυβο! Της κυρίας Μαρίας που το νοικοκυρεμένο σπίτι της μύριζε ασβέστη και γιασεμί! Που μας υποδέχτηκε με γλυκό βύσσινο και κρύο νερό και που μας σκέπασε με τα ολόλευκα κεντημένα σεντόνια της προίκας της!  
Την ευγνωμονώ που μου έμαθε αυτό το εξαιρετικό μεζεδάκι, υπέροχο στην απλότητά του, αλλά μοναδικής νοστιμιάς!
Η συνταγή της περίμενε υπομονετικά δύο δεκαετίες, γραμμένη πάνω σε κιτρινισμένο από το χρόνο χαρτί, να ζωντανέψει πάλι και να τη μοιραστούμε!
(*Λογοτεχικά βιβλία)






Τα Υλικά


2 κιλά γαύρος χοντρός, πολύ φρέσκος
Αλάτι τριμμένο, θαλασσινό
1 λίτρο άσπρο ξίδι, δυνατό
8 σκελίδες σκόρδο, κομμένες φετάκια
2 μικρές πιπεριές καυτερές, ψιλοκομμένη (προαιρετικά)
Μερικά κλωναράκια μαϊντανού ή κόλιανδρου
Ηλιέλαιο ή αραβοσιτέλαιο


Οδηγίες


Καθαρίζουμε το γαύρο, αφαιρώντας το κεφάλι του και τα εντόσθια, τον πλένουμε καλά και τον αφήνουμε μέσα σε τρυπητό, να στραγγίσει. Εν συνεχεία τον βάζουμε μέσα σε ένα μεγάλο μπολ, σε σειρές, και τον αλατίζουμε καλά (Χρειάζονται περίπου 1 ½ -2 φλιτζάνια αλάτι).
Σκεπάζουμε με ξίδι και βάζουμε το μπολ στο ψυγείο για 48 ώρες για να ψηθεί ο γαύρος στο αλάτι. Δύο- τρεις φορές ανακατεύουμε το γαύρο και φροντίζουμε να καλύπτεται από το ξίδι.




Μετά τον καθαρίζουμε από το κόκαλό του. Βάζουμε τον αντίχειρά μας εκεί που έχουμε κόψει το κεφάλι και σπρώχνουμε προς την ουρά του ψαριού. Το κόκκαλο ξεκολλάει και το ψάρι φιλετάρεται εύκολα.

Βάζουμε τον καθαρισμένο γαύρο σε σειρές μέσα σ’ ένα μπολ, προσθέτουμε το αρωματικό χόρτο της αρεσκείας μας και και την καυτερή πιπεριά, γεμίζουμε το μπολ με ηλιέλαιο ή αραβοσιτέλαιο. (Δε χρησιμοποιούμε ελαιόλαδο, διότι εφ’ ενός πήζει μέσα στο ψυγείο και αφ’ ετέρου σκληραίνει το γαύρο).








Ο μαριναρισμένος γαύρος μας είναι έτοιμος! Μπορούμε να τον καταναλώσουμε αμέσως ή να τον βάζουμε στο ψυγείο. Διατηρείται για αρκετό καιρό.








Τον σερβίρουμε με λίγα λαχανικά και ελιές ξιδάτες, τον ραντίζουμε με λίγο ξίδι, τον πασπαλίζουμε με λίγο αλάτι και ψιλοκομμένο μαϊντανό και τον συνοδεύουμε με παγωμένο ούζο!




Στην υγειά σας!



Μήθυμνα ή Μόλυβος

28 σχόλια:

  1. Καλημερα Ελενακι!
    Υπεροχο μεζεδακι! Πολυ ωραιο και το κολπο με το ψησιμο στο αλατι και το ξυδι πριν το φιλεταρισμα. Μαζι με το κεφαλι αφαιρεις και τα εντοσθια ή μετα το μαριναρισμα?
    Φιλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το αλάτι και το ξίδι ψήνει το ψάρι και φιλετάρεται εύκολα!
      Τα ψάρια καθαρίζονταιεντελώς, πριν το μαρινάρισμα. Σε ευχαριστώ πολύ για την παρατήρηση.
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  2. Μπορεί να μην έχω πάει ποτέ στη Λέσβο, αλλά το εξαίσια φτιαγμένο μεζεδάκι σου σίγουρα με ταξίδεψε σε αφρισμένα κύματα και ουζάκια στην ακροθαλασσιά! Τι ωραία αυτά τα άκρως καλοκαιρινά πιάτα! Τρως και δεν τα χορταίνεις!
    Πολλά φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η Λέσβος είναι υπέροχη! Όποτε μπορέσεις, προγραμμάτισε ένα ταξιδάκι μέχρι τη Λέσβο, θα την αγαπήσεις!
      Όντως τα καλοκαιρινά μας πιάτα είναι υπέροχα!
      Να είσαι καλά Αναστασία μου!
      Φιλιά

      Διαγραφή
  3. Καλημέρα Ελένη μου
    ωραίο καλοκαιρινό μεζεδάκι και λατρεμένο το νησί!!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ελενάκι φοβερό μεζεδάκι, πάρα πολύ ωραίο.Φέρνω το ουζάκι!!!
    Φιλιά πολλά!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πραγματικά απολαυστικό μεζεδάκι, Ελένη μου.
    Πόσο μάλλον να το καταναλώνεις και στο αντίστοιχο ατμοσφαιρικό περιβάλλον της Λέσβου.
    Χαιρετισμούς πολλούς=

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για να μην έχω ξεχάσει το νησί αλλά ούτε το μεζεδάκι, αν και πέρασαν πολλά χρόνια, φαίνεται ότι έδεσαν καταπληκτικά!
      Φιλάκια, Πηνελόπη μου!

      Διαγραφή
  6. Πολύ όμορφη ανάρτηση και πραγματικά νοσταλγική!
    Πολύ μου άρεσε η πρόταση "το νοικοκυρεμένο σπίτι της μύριζε ασβέστη και γιασεμί".
    Ενδιαφέρον το ψήσιμο του ψαριού στο αλάτι, το έχω δει και άλλες φορές, αλλά δεν έχει τύχει να το δοκιμάσω!
    Και πολύ όμορφη και η παρουσίαση του πιάτου σου!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και που να έβλεπες και τις πλεκτές κουρτίνες της με το βελονάκι που είχε κρεμάσει στα παράθυρα, Ερμιόνη μου! Αρχοντιά και καλό γούστο και τα δύο μαζί!
      Μέχρι να φτιάξεις το δικό σου γαύρο, σε κερνάω από το δικό μου! Σε περιμένω!
      Σε ευχαριστώ πολύ!
      Φιλάκια πολλά

      Διαγραφή
  7. Εισαι τυχερη που ειχες τετοια συνταγη κρατημενη κσι μαλιστα τοσο παλια. Εξαιρετικη εκτελεση και πολυ καλο στησιμο πιατου. Πολλα φιλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μα τι ωραία και επαινετικά λόγια, Χρυσαυγή μου! Σε ευχαριστώ πολύ, το εκτιμώ!
      Καλό και ήρεμο=όσο μπορείς!-τριήμερο.

      Πολλά φιλιά

      Διαγραφή
  8. Τέλειος μεζές και τέλεια παρουσίαση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μας ταξίδεψες κι εμάς νοσταλγικά Ελενάκι μου, και με τις περιγραφές σου, και με το υπέροχο μεζεδάκι που ετοίμασες!
    Μια νοστιμιά απόλυτα καλοκαιρινή!
    Φιλιά, καλό απόγευμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καιρό είχα να "οργανώσω" ένα ταξιδάκι, Έλενά μου!
      Το μεζεδάκι φτάνει για όλους, κόπιασε!
      Φιλάκια πολλά

      Διαγραφή
  10. Τέτοια μεζεδάκια σηματοδοτούν καλοκαιράκι Ελληνικό! Με ουζάκι κλπ κλπ
    Χρειάζομαι επειγόντως διακοπές στην Ελλάδα! ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΣ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε περιμένουμε, Αγγελική μου! Κι εγώ θα σου ετοιμάσω ό τι μεζεδάκι θέλεις!
      Πότε έρχεσαι, αυτό είναι το σημαντικό!
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  11. Πολύ ωραία η περιγραφή της Μυτιλήνης, Ελένη μου! Έχω περάσει από τις πιο ωραίες διακοπές εκεί, πριν χρόνια. Δεν ήξερα τι να πρωτοθαυμάσω! Τις ομορφιές της, τα άπαιχτα μεζεδάκια;;!! Αγαπημένος μεζές, ο μαριναρισμένος γάβρος, τον φτιάχνω κυρίως το καλοκαίρι. Το ουζάκι και η καλή παρέα, είναι οι καλύτεροί του φίλοι!! Καλοφάγωτος, Ελένη μου!
    Καλή σου ημέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που γνωρίζεις το νησί, Ειρήνη μου, αλλά και το μεζεδάκι!
      Απλό αλλά νοστιμότατο! Όντως χρειάζεται καλή παρέα!
      Καλό σου βράδυ!
      Φιλιά

      Διαγραφή
  12. Το λατρευω αυτο το μεζεδακι,το ελληνικο σουσι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και όχι άδικα, Νίκη μου!
      Είναι εξαιρετικό μεζεδάκι, εύκολο και νοστιμότατο!
      Καλή σου μέρα!

      Διαγραφή