Τρίτη 11 Ιουνίου 2013

Ντολμαδάκια με Αμπελόφυλλα στην Κατσαρόλα ή το Φούρνο

Άκρως επιμελημένο πιάτο, με εξαιρετική εμφάνιση και νοστιμιά. Είναι ένα αγαπημένο πιάτο σε όλη τη Μ. Ανατολή, όπου τυλίγονται με μεγάλη επιμέλεια και γίνονται λεπτότατα δαχτυλάκια. Στην Ελλάδα όμως χρησιμοποιούμε περισσότερα αρωματικά και γίνονται περισσότερο νόστιμα.
Ένας εκλεκτός μεζές για τσίπουρο ή ούζο αλλά και ένα τέλειο ορεκτικό για τα περισσότερα κυρίως πιάτα.
Γίνονται νοστιμότατα με  φρέσκα, τα οποία τα πλένουμε και τα ζεματίζουμε μερικά λεπτά, μέχρι να αλλάξουν χρώμα. Μετά τα στραγγίζουμε, τα αφήνουμε να κρυώσουν, τα χωρίζουμε σε μαγειριές και τα βάζουμε στην κατάψυξη.
Αν είναι δύσκολο να βρούμε φρέσκα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κονσέρβας.





 Τα Υλικά
(Για 35 ντολμαδάκια)

35-40 τρυφερά αμπελόφυλλα, ζεματισμένα
1 ½ φλιτζάνια ρύζι Καρολίνα
2 ξηρά κρεμμύδια, ψιλοκομμένα
1 ματσάκι φρέσκα κρεμμυδάκια, ψιλοκομμένα
1 φλιτζάνι ελαιόλαδο
6 τρυφερά φύλλα μαρουλιού, ψιλοκομμένα
½ ματσάκι μαϊντανός, ψιλοκομμένος
½ ματσάκι μάραθος, ψιλοκομμένος
2-3 κλωναράκια δυόσμου, ψιλοκομμένα
1 μέτρια ώριμη ντομάτα, περασμένη στον τρίφτη
1 ζουμερό λεμόνι
1 ντομάτα τριμμένη
Αλάτι και φρεσκοτριμμένο πιπέρι

Για το σερβίρισμα
Μερικοί κόκκοι πράσινου πιπεριού, σπασμένοι σε γουδί

Για τη σος γιαουρτιού
400γραμμ. γιαούρτι στραγγιστό
Ο χυμός ενός λεμονιού
3-4 κουταλιές ελαιόλαδο
1 κουταλιά ψιλοκομμένος δυόσμος
Αλάτι και φρεσκοτριμμένο πιπέρι

Οδηγίες

Μουσκεύουμε το ρύζι σε μπολ με νερό για περίπου μισή ώρα. Έπειτα το σουρώνουμε και το ξεπλένουμε κάτω από τρεχούμενο νερό να φύγει το άμυλο. Το στραγγίζουμε καλά και το βάζουμε μέσα σε ένα μπολ. Ρίχνουμε και το χυμό του λεμονιού και ανακατεύουμε.






Πλένουμε και στραγγίζουμε καλά τα χορταρικά. Ψιλοκόβουμε τα κρεμμύδια και τα χορταρικά και τρίβουμε την ντομάτα.











Ζεσταίνουμε το μισό ελαιόλαδο μέσα σε ένα βαθύ ανοξείδωτο τηγάνι και σοτάρουμε για τρία λεπτά, σε χαμηλή φωτιά, τα ξερά κρεμμύδια και τα φρέσκα κρεμμυδάκια.
Προσθέτουμε το ρύζι και ανακατεύουμε, να λαδωθεί καλά. Προσθέτουμε στο ρύζι δύο φλιτζάνια ζεστό νερό και το σιγοβράζουμε, μέχρι να απορροφήσει τα υγρά. Προσθέτουμε τη ντομάτα, το μαρούλι, τα μυρωδικά, αλάτι και πιπέρι και ανακατεύουμε καλά τη γέμιση.





Παίρνουμε ένα κληματόφυλλο, το ανοίγουμε προσεκτικά πάνω στο ξύλο κοπής ή μέσα σε ένα πιάτο με τη γυαλιστερή πλευρά και βάζουμε μία κουταλιά γέμιση.
Κλείνουμε τα δύο πλαϊνά του φύλλου και έπειτα τυλίγουμε το ντολμαδάκι σε ρολό. Κατά τον ίδιο τρόπο τυλίγουμε και τα υπόλοιπα.






Στρώνουμε τη βάση μιας ρηχής κατσαρόλας με μερικά αμπελόφυλλα.
Τοποθετούμε τα ντολμαδάκια σε σειρές, με την ένωση προς τα κάτω και το ένα κοντά στο άλλο.
Τα περιχύνουμε με το υπόλοιπο ελαιόλαδο και τα σκεπάζουμε με ένα πιάτο, για να μην ξετυλιχτούν κατά το βράσιμο. Προσθέτουμε τόσο ζεστό νερό, ίσα να τα σκεπάσει.
Σιγοβράζουμε τα ντολμαδάκια, μέχρι να σωθεί το νερό και να μείνουν σχεδόν με το λάδι τους (Περίπου 40 λεπτά).


Επίσης μπορούμε να το τοποθετήσουμε σε σειρές μέσα σε ένα πυρέξ. Τους προσθέτουμε το ελαιόλαδο και ξεστό νερό τόσο, όσο να τα σκεπάζει (περίπου δύο φλιτζάνια), τα σκεπάζουμε με αλουμινόχαρτο και να βάζουμε μέσα σε μέτριο φούρνο για 40 περίπου λεπτά. Μετά τα ξεσκεπάζουμε και τα ψήνουμε για άλλα 15 λεπτά. Είναι έτοιμα, ακέραια, όπως τα τοποθετήσαμε!




Τα σερβίρουμε κρύα με τριμμένο πράσινο πιπέρι και σος γιαουρτιού.

Για τη σος γιαουρτιού

Βάζουμε όλα τα υλικά μέσα σε ένα μπολ και τα χτυπάμε με το σύρμα ή με  ένα πιρούνι, μέχρι να ομογενοποιηθούν.
Περιχύνουμε με τη σάλτσα τα ντολμαδάκια ή τη σερβίρουμε μέσα σε μικρά μπολάκια.

30 σχόλια:

  1. Η θέα αυτών των μικρών, όμορφα τακτοποιημένων,καλαίσθητων μπουκιών υπόξινης και απολύτως πλήρους νοστιμιάς με ξετρελαίνει.Νομίζω ότι αν δεν είναι το πρώτο σε προτίμηση φαγητό μου,σίγουρα συγκαταλέγεται στα τρία πρώτα!
    Τα μυρωδικά οφείλουν να είναι άφθονα στο υπέροχο αυτό πιάτο!Το ανυψώνουν,το αναδεικνύουν ,το φορμάρουν έτσι ώστε να είναι ακαταμάχητο.Κάθε μπουκιά βγάζει και μία νέα γεύση..,ένα συναρπαστικό περπάτημα στον κόσμο της εξερεύνησης της νοστιμιάς.Ένα πιάτο που συγκινεί με την απλότητα της γεύσης,γιατί στηρίζει τα γευστικά μονοπάτια του στην αποκάλυψη των έντονων αρωματικών συνδρομών των μυρωδικών.
    Ένα θωπευτικό αγκάλιασμα ενός αμπελόφυλλου μπορεί να εγκλωβίσει τόση νοστιμιά?Η στρατιωτική πειθαρχία και η ήρεμη αξία ενός γνήσιου παραδοσιακού εδέσματος,αποδεικνύει περίτρανα ότι η τέχνη της φύσης συμβαδίζει αρμονικά με την τεχνική της μαγείρισσας!!
    Φιλιά πολλά,πολλά Ελένη μου!!!Θά'θελα πολύ να είμαι αυτή που θα ΄΄έκλεβε΄΄ένα χλιαρό ντολμαδάκι για να το βουτήξει στη σάλτσα γιαουρτιου!!!'Ενα..???τι λέω τώρα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για άλλη μια φορά σ' ευχαριστώ πολύ, Φωτεινή μου, για το υπέροχα γραμμένο σχόλιό σου!
      Τα ντολμαδάκια είναι αγαπημένα, αν και η προετοιμασία τους απαιτεί περισσότερο χρόνο απ' ό τι τα άλλα πιάτα. Όμως αξίζουν να κοπιάσουμε λίγο περισσότερο!
      Σου επιτρέπω να πάρεις ολόκληρο πιάτο, καλή μου φίλη!

      Φιλάκια πολλά

      Διαγραφή
  2. Μπορεί να είναι λίγο μπελαλίδικο, αλλά είναι εξαιρετικό μεζεδάκι και το γιαούρτι τού ταιριάζει φοβερά! Μπράβο, Ελένη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ¨οντως είναι εξαιρετικά, Αναστασία μου!
      Γίνονται νοστιμότατα και λαχταριστά. Δεν μπορείς να τους αντισταθείς!

      Ευχαριστώ πολύ για το βραβείο!
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  3. Αυτά ακριβώς μου αρέσουν, τα λεπτά σαν δάχτυλα, όπως πολύ καλά το είπες. Αυτά που θέλουν υπομονή και μαεστρία, αλλά γίνονται στο τέλος λουκουμάκια!!!

    Μπράβο σου Ελένη!! Πολύ ωραίο πιάτο που φτιάχνεται με πολύ κόπο και εξαφανίζεται χωρίς καθόλου κόπο!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η αλήθεια είναι, Χρυσαυγή μου, ότι χρειάζεται λίγη υπομονή στο τύλιγμα. Το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό! Η φίλη μου από τη Συρία είναι καταπληκτική!
      Το ότι εξαφανίζονται είναι γεγονός!

      Φιλάκια πολλά

      Διαγραφή
  4. Είναι πραγματικά ένα υπέροχο και πολύ διαχρονικό ορεκτικό που όλοι αγαπάμε!
    Μου άρεσε πολύ η προσθήκη μαρουλιού!
    Και η δροσερή σος πόσο πολύ ταιριάζει στο πιάτο!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα ντολμαδάκια είναι ένα διαχρονικό ορεκτικό και για όλες τις εποχές, αρκεί να έχουν φυλάξει αμπελόφυλλα! Έτσι θα τα απολαμβάνουμε όλο το χρόνο.

      Και σ' εμένα αρέσουν με σος γιαουρτιού!
      Φιλάκια πολλά, Ερμιόνη μου!

      Διαγραφή
  5. Έτσι μου αρέσουν! Νοικοκυρεμένα και λαχταριστά! Στα υπόλοιπα η Χρυσαυγή με κάλυψε!!!
    (Εδώ τα αμπελόφυλλα είναι πολύ χρήσιμα για γυαλοχάρτισμα! Πιο σκληρά, άγρια και αναποδιάρικα δεν βρίσκεις!) Κουβαλάω κονσέρβες από την Αθήνα με κίνδυνο να τα μυρίσει ο σκύλος στο αεροδρόμιο και να μου ανοίξουν την βαλίτσα...
    Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά κι εσύ, Αγγελική μου, και η Χρυσαυγή για τα καλά σας λόγια! Σας ευχαριστώ πολύ!
      Αχ, τι να πρωτοκουβαλάει κανείς όταν ζει εκτός Ελλάδας! Ευτυχώς που εδώ υπάρχουν φύλλα σε βάζο, από το Λίβανο και τη Συρία, που είναι αρκετά καλής ποιότητας.
      Έτσι βρίσκουμε κι εμείς, όποτε τα χρειαζόμαστε!

      Φιλάκια

      Διαγραφή
  6. Κλασσικό πιάτο και τα δικά σου ντολμαδάκια δείχνουν εκλεκτά και φίνα, έτσι λεπτά και οργανωμένα όπως τα έχεις! Γεια στα χέρια σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μάρθα μου, έχω εκπαιδευτεί από τη Σύρια φίλη μου που είναι εξαιρετική! Έτσι έπρεπε να γίνω κι εγώ καλή μαθ'ητρια!
      Να είασαι καλά!
      Καλό σου βράδυ

      Διαγραφή
  7. Ναι, ναι, ντολμαδάκια υπέροχα αλλά θέλω όλη την κατσαρόλα!!!!!!!!!!!!!!
    Φιλάκιαααααααααααα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ ευχαρίστως, να σου τη στείλω, Λίλα μου!
      Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα!
      Φιλάκια!

      Διαγραφή
  8. Ελενάκι μου υπέροχο μεζεδάκι-ορεκτικό, διαχρονικό και αγαπημένο!!!Μα τι όμορφα που τα τύλιξες, υπέροχα!Γεια στα χέρια σου!!!
    Φιλάκια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όντως πολύ αγαπημένο ορεκτικό, χειμώνα-καλοκαίρι!
      Χαίρομαι που λες ότι τα πέτυχα!
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  9. Κάθε χρόνο Ελένη μου αποθηκεύω φύλλα για όλη την χρονιά,βλέπεις είναι από τα φαγητά που αγαπάμε όλοι μας.Μου άρεσε η εκδοχή του φούρνου θα τα δοκιμάσω την επόμενη φορά που θα τα φτιάξω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μπράβο, Κατερίνα μου, καλά κάνεις και αποθηκεύεις φύλλα! Τα ντολμαδάκια τα αγαπάμε όλοι!
      Την επομένη φορά που θα φτάξεις, δοκίμασε και την εκδοχή του φούρνου!

      Καλό σου βράδυ!

      Διαγραφή
  10. Ωραιότατο φαγάκι και πολύ κατατοπιστικές οι οδηγίες σου Ελένη μου!
    Φαγάκι που έχει τον κόπο του, αλλά αξίζει!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά, Έλενά μου!
      Είναι πολύ όμορφο να μοιραζόμαστε γνώσεις και απόψεις!
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  11. Λατρεμένα, όπως και να τα φτιάξεις, στο φούρνο ή στην κατσαρόλα!
    Και ειδικά άμα τα βρεις και έτοιμα εκεί πια λες "ΔΟΞΑ τον ΘΕΟ" Ελένη μου.
    Όπως καταλαβαίνεις βάζω υποψηφιότητα για αυτο-πρόσκληση :-))))
    Χαιρετισμούς πολλούς-πολλούς καλή μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή μου Πηνελόπη, την επομένη φορά που θα τα φτιάξω, θα σε καλέσω επισήμως!
      Ένα πυρέξ μόνο για σένα, οκ;
      Φιλάκια πολλά

      Διαγραφή
  12. Πολύ ωραία φαίνονται και έτσι δεν τα έχω κανει ποτέ με ντομάτα στη γέμιση και μαρουλι,πρέπει να είναι πολυ νόστιμα η πεθερά μου εβαζε φέτα στη γεμιση και στο νερό που βράζαν κορομηλα για να ειναι ξυνα,θα τα δοκιμάσω και έτσι ,καλο βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φέτα δεν έχω βάλει ποτέ, γιατί αυτά τα ντολμαδάκια τα θεωρώ νηστίσιμα.
      Όμως στο σπίτι μας πάντα προσθέταμε πολλά χορταρικά και αρωματικά!
      Αυτό που λες για τα κορόμηλα είναι πολύ έξυπνο. Λέω να το δοκιμάσω, αν βρω κορόμηλα άγουρα.
      Καλό σου βράδυ

      Διαγραφή
  13. Συναρπαστικά νόστιμο το μενού με τα ντολμαδάκια που μας προτείνεις Ελενίτσα μου!μπαίνει σε waiting list!σου στέλνω πολλά πολλά φιλάκια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Σε ευχαριστώ πολύ, Kate, για την επίσκεψη και την πρόθεσή σου
    να δοκιμάσεις τη συνταγή μου. Το εκτιμώ πολύ!
    Καλό σου βράδυ
    Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Να ρωτησω κατι?? στη φαση που τα έχουμε τυλιξει μπορουμε να τα καταψυξουμε και απλα αταν θέλουμε να τα μαγειρεψουμε να τα βρασουμε τοτε???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Μπορούμε στη φαση που είναι τυλιγμενα να μπουν στη καταψυξη και να μαγειρευτουν οταν τα θελουμε??

    ΑπάντησηΔιαγραφή