Τετάρτη 6 Μαρτίου 2013

Μπακλαβάς με Αμύγδαλα και Βούτυρο

Ο Μπακλαβάς είναι ένα από τα πιο γνωστά κι αγαπημένα γλυκά ταψιού στην Ελλάδα!
Ο σπιτικός Μπακλαβάς της ιδιαίτερης πατρίδας μου διαφέρει πολύ από αυτόν του εμπορίου. Γεμίζεται μόνο με ασπρισμένο αμύγδαλο και ζεματίζεται με ελαιόλαδο. Στη Τζέντα όμως το ελληνικό ελαιόλαδο είναι δυσεύρετο κι έτσι αντ’ αυτού χρησιμοποίησα φρέσκο αγελαδινό βούτυρο!



Ο Μπακλαβάς είναι νοστιμότατος, ευπαρουσίαστος, εορταστικός αλλά και καθημερινός,  συναρπάζει οπτικά και ευφραίνει με τη γλύκα, το άρωμα του φρέσκου βουτύρου και την υπέροχη γεύση του ψημένου αμυγδάλου!
Είναι όμως πολύ χορταστικός, γι’ αυτό χρειάζεται παρέα για να καταναλωθεί όσο ακόμα είναι φρέσκος και τραγανός!



Τα Υλικά

3 φλιτζάνια ψίχα αμυγδάλου, αλεσμένη
¾ του φλιτζανιού φρυγανιά τριμμένη
½ φλιτζάνι ζάχαρη
1 κουταλάκι τριμμένα γαρίφαλα
2 φλιτζάνια φρέσκο βούτυρο, λιωμένο
14 λεπτά φύλλα για μπακλαβά (ένα κιλό και κάτι)
 
Για το σιρόπι
3 φλιτζάνια νερό
3 φλιτζάνια ζάχαρη
1 φλιτζάνι μέλι ανθέων
1 κομμάτι κανέλα
5 γαρύφαλλα
1 φλοίδα βιολογικού λεμονιού


Οδηγίες





Ζεματίζουμε τα αμύγδαλα, τα στραγγίζουμε και τα αποφλοιώνουμε. Τα ψιλοκόβουμε στο multi. Τα βάζουμε μέσα σε ένα μπολ και τα αναμειγνύουμε με την τριμμένη φρυγανιά, τη ζάχαρη και τα γαρίφαλα.




Ανοίγουμε το πακέτο με τα φύλλα, ξεχωρίζουμε τέσσερα πολύ καλά, τα τυλίγουμε καλά με πλαστική μεμβράνη και μετά με μια καθαρή πετσέτα, να μην ξεραθούν,  και τα βάζουμε στην άκρη.



Παίρνουμε ένα ταψί, λίγο μικρότερο από τις διαστάσεις του φύλλου ή ένα στρογγυλό, όπως χρησιμοποίησα εγώ.
Αλείφουμε το ταψί με βούτυρο και στρώνουμε ένα φύλλο, το βουτυρώνουμε και βάζουμε από πάνω άλλο ένα φύλλο.
Πασπαλίζουμε το φύλλο με το ⅛ από το μείγμα με τα αμύγδαλα. Καλύπτουμε τα αμύγδαλα με ένα άλλο φύλλο, το βουτυρώνουμε και πασπαλίζουμε πάλι  με αμύγδαλα. 


Συνεχίζουμε με τον ίδιο τρόπο, δηλαδή φύλλο, βούτυρο, αμύγδαλα, μέχρι να τελειώσουν όλα τα αμύγδαλα και τα φύλλα. Πρέπει να μας φτάσουν τα υλικά για συνολικά οκτώ στρώσεις.

Ξεσκεπάζουμε τα φύλλα που έχουμε βάλει στην άκρη και τα βάζουμε ένα-ένα σαν “κάλυμα” του μπακλαβά, πάντα βουτυρωμένα αλλά χωρίς αμύγδαλα. Ραντίζουμε καλά την επιφάνεια με το υπόλοιπο βούτυρο.




Με τη βοήθεια ενός πολύ κοφτερού μαχαιριού, χρησιμοποιώντας τη μύτη του και κρατώντας το πάντα κάθετα, χαράσσουμε ρομβοειδή ή τρίγωνα κομμάτια, φροντίζοντας να κόψουμε τα φύλλα, μέχρι κάτω. Κατά το χάραγμα, δεν πιέζουμε τα φύλλα.
Βάζουμε στο κέντρο κάθε κομματιού από ένα γαρίφαλο.


Ραντίζουμε τον μπακλαβά με λίγο κρύο νερό και τον ψήνουμε σε καλά προθερμασμένο φούρνο στους 160ºC για τουλάχιστον μία και μισή ώρα.


Πριν τον βγάλουμε από το φούρνο, με τη βοήθεια ενός πιρουνιού, βγάζουμε μία άκρη του, για να δούμε, αν έχει ροδίσει και ψηθεί καλά μέχρι μέσα. Την ελέγχουμε και τη βάζουμε πάλι στη θέση της.



Πρέπει ο μπακλαβάς να σιγοψηθεί και να μην “αρπάξει”, οπότε θα μείνει άψητος εσωτερικά και μετά με το σιρόπι θα λασπώσει.
Όταν είναι έτοιμος, τον βγάζουμε από το φούρνο και τον αφήνουμε να κρυώσει αρκετά.



Ετοιμάζουμε το σιρόπι, βράζοντας όλα τα υλικά μαζί για 15 περίπου λεπτά. Αφαιρούμε την κανέλα και τη φλοίδα λεμονιού και, ζεστό ακόμα, το ρίχνουμε πάνω στον μπακλαβά.



Τον αφήνουμε να σταθεί, έως ότου απορροφήσει όλο το σιρόπι και να κρυώσει εντελώς. Τότε τον σερβίρουμε και τον απολαμβάνουμε!
Καλή επιτυχία!

TIPS

  • Ψήνουμε τον μπακλαβά στη μεσαία σχάρα, για να μην καούν τα κάτω φύλλα.
  • Για να διατηρηθεί τραγανιστός, δεν τον σκεπάζουμε ούτε τον βάζουμε στο ψυγείο.
  • Καλό είναι να χρησιμοποιήσουμε μόνο ένα είδος ξηρών καρπών, διότι, λόγω του ελαίου που περιέχουν, δεν ψήνονται όλα τον ίδιο χρόνο.
  • Να χρησιμοποιούμε το ίδιο αρωματικό στη γέμιση και το σιρόπι για να αναδεικνύεται περισσότερο.
  • Μαζί με τα κανονικά αμύγδαλα, αν θέλουμε να πετύχουμε ένα ξεχωριστό άρωμα, αναμειγνύουμε και μερικά πικραμύγδαλα.

34 σχόλια:

  1. Πω-πω ΠΑΝΑΓΙΑ μου!!!
    Τον μύρισα από χιλόμετρα και μίλια μακριά...
    Αθήνα-Τζέντα!!!

    ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ σε Ελένη μου. Φαντάζομαι πως και η Ξανθή θα σου πει επίσης ένα μεγάλο Ευχαριστώ.

    Τον σκέφτομαι για κέρασμα στην γιορτή του Θ., αν και θα είμαστε σε ταξίδι, οπότε μπορεί και να τον φτιάξω στο ενδιάμεσο διάστημα.

    Να έχουμε ΥΓΕΙΑ όλες μας για να έχουμε και ζωντανές τις μνήμες των αγαπημένων μας.

    Φιλιά πολλά καλή μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι κι εσύ καλά, Πηνελόπη μου και όλος ο κόσμος!
      Γνωρίζω ότι αγαπάς τον μπακλαβά, συνεχίζεις την παράδοση και τον φτιάχνεις μελένιο και υπέροχο. Με ανυπομονησία θα περιμένω το κέρασμα για τη γιορτή του κούκλου Θ!

      Με τέτοια παραδοσιακά γλυκά επαναφέρω μνήμες που με στενοχωρούν αλλά κάπως γλυκαίνουν από τις χαρούμενες στιγμές, με τις οποίες είναι συνειρμικά δεμένες.

      Καλή σου μέρα. Φιλάκια πολλά.

      Διαγραφή
  2. Τε-λει-ος!
    Αν και δεν συμπαθω γενικα τα σιροπιαστα, ο μπακλαβας παρ'ολα αυτα μου αρεσει ιδιαιτερα! Θελεις οι ξηροι καρποι, θελεις το τραγανο φυλλο, δεν μπορω να του αντισταθω! Συνηθως τον φτιαχνω με καρυδια, αλλα την επομενη φορα θα τον δοκιμασω με αμυγδαλα, γιατι ειδα τον δικο σου και τον καταλιμπιστηκα!
    Πολλα γλυκα φιλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλά κάνεις, Μαρίνα μου, και δεν του αντιστέκεσαι!
      Να δοκιμάσεις και τα αμύγδαλα, έχουν άλλη γεύση! Την άλλη φορά.
      Φιλάκια πολλά.

      Διαγραφή
  3. Παραδοσιακός, πανέμορφος και φορτισμένος με αναμνήσεις πατρογονικές, αν μου επιτρέπεις!
    Με αμύγδαλο, όπως μας τον προτείνεις, θα έχει φαντάζομαι άαααλλη γλύκα.

    Να είσαι καλά Ελένη μου να μας φτιάχνεις τέτοια, πραγματικά αριστουργήματα!
    Z.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ, Ζαμπία μου!
      Άλλη γεύση με αμύγδαλο, χρειάζεσαι ένα κέρασμα, το οποίο υπόσχομαι.
      Φιλάκια πολλά πολλά!

      Διαγραφή
  4. Ελένη με συγκίνησες!!! δε μπορείς να φανταστείς πόσες εικόνες ήρθαν στα μάτια μου αυτή τη στιγμή.
    Φύλλα πολλάάάάά ανοιγμένα από τα χεράκια της και το γλυκό έτοιμο σε κάθε γιορτή μικρή ή μεγάλη.
    Δεν ξέρω αν έχεις εσύ αναμνήσεις από τις επισκέπτες οι οποίοι πήγαιναν σε όλα τα σπίτι και που δεν έτρωγαν το γλυκό αλλά το έπαιρναν τυλιγμένο στη λαδόκολλα.
    Δεν το έχω φτιάξει ποτέ εγώ μιας και δεν θα φάμε πάνω από δυο τρία κομμάτια.
    Το οφείλω όμως σαν καταγραφή στη μνήμη της και πρέπει να το φτιάξω.
    Πολλά φιλιά και καλή Τσικνοπέμπτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ήμουν απόλυτα σίγουρη ότι κι εσύ έχεις τις ίδιες αναμνήσεις! Είναι πολύ όμορφο να τις μοιραζόμαστε, σαν μία σπονδή στη μνήμη όσων μας λείπουν.
      Περιμένω και τον μπακλαβά της μαμάς!
      Φιλάκια πολλά.

      Διαγραφή
  5. Μα πόσο καλοφτιαγμένος είναι ο μπακλαβάς σου Ελένη μου!
    Ειλικρινά τον θαύμασα στις φωτογραφίες σου!
    Και από γεύση όμως δεν πάει πίσω, απίθανος φαίνεται!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά, Ερμιόνη μου!
      Μακάρι να μπορούσες να τον δοκιμάσεις κι από κοντά, όχι μόνο να θαυμάσεις τις φωτογραφίες!
      Καλή σου μέρα, φιλάκια.

      Διαγραφή
  6. Λατρεύω όλα τα σιροπιαστά γλυκά και λατρεύω και την παράδοση του κάθε σπιτιού! Στο δικό μου σπίτι σε κάθε ευχάριστη περίπτωση η μαμά μου έφτιαχνε τηγανίτες, πιο απλό γλυκό και πιο εύκολο αλλά οι θύμησες που μου φέρνουν είναι γλυκές και ευχάριστες! Ευχαριστούμε λοιπόν που μοιράστηκες μαζί μας οικογενειακή ατμόσφαιρα γεμάτη μπακλαβαδένιο άρωμα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο μπακλαβάς είναι πολύ αγαπημένος και βλέπω ότι σερβίρεται κάθε εποχή.
      Κι εμείς, σαν πιο εύκολο γλυκό, φτιάχνουμε χαλβά με σιμιγδάλι με κάθε ευχάριστο γεγονός!
      Να είσαι καλά που εκτιμάς την οικογενειακή μου παράδοση!
      Σε φιλώ.

      Διαγραφή
  7. Γλυκάκι στο οποίο δεν μπορώ ποτέ να αντισταθώ!
    Τον έφτιαξες υπέροχο Ελενάκι μου!
    Και με το αμυγδαλάκι, θα είναι πεντανόστιμος!
    Φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να περάσεις, όποτε θες, Έλενά μου, να σε κεράσω!
      Βέβαια με αμυγδαλάκι, αφού αρέσει και σ' εσένα.
      Φιλάκια.

      Διαγραφή
  8. Αγαπημένο γλυκό ,με αμύγδαλα δεν έχω δοκιμάσει αλλά φαντάζομαι θα έγινε πιο ελαφρύς στη γεύση,το αμύγδαλο έχει πιο ντελικάτη γεύση απο το καρύδι,καλοφάγωτος ,φιλια πολλά ,καλό απόγευμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προτείνω να το δοκιμάσεις, Νέλη μου, με αμύγδαλο!
      Είναι εξαιρετικός, θα συμφωνήσεις μαζί μου.
      Καλή σου μέρα, φιλάκια.

      Διαγραφή
  9. Ελένηηηη στείλε κανένα κομμάτι τέλειος θα πρέπει να είναι.Την γλύκα του να έχεις(όπως λέει και η γιαγιά μου).Να είσαι καλά γεια στα χέρια σου!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' εσένα και το μωράκι έπρεπε να σας στείλω πρώτους!
      Υπομονή, Ροδάνθη μου, την επόμενη φορά που θα βρω φρέσκα αμύγδαλα.
      Φιλάκια.

      Διαγραφή
  10. Ελένη μου πεθαίνω γιαυτό το γλυκό!!!!!Απο τα πιο νόστιμα και ωραία σιροπιαστά!
    Εγώ βάζω και αμύγδαλα και καρύδια. Μου φαίνεται πως με αμύγδαλα μόνο θα μου αρέσει περισσότερο!!!!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ, Ελένη μου, κι εγώ! Από τα πιο νόστιμα παραδοσιακά γλυκά ταψιού.
      Την επόμενη φορά να φτιάξεις μόνο με αμύγδαλα για δοκιμή. Θα περιμένω εντυπώσεις.
      Φιλάκια πολλά.

      Διαγραφή
  11. Τι κομψοτέχνημα είναι αυτό! Κοιτάζω το ταψί και βλέπω ένα κόσμημα! Φαντάζομαι το τραγανό φύλλο, την γλύκα του σιροπιού, το ιδιαίτερο άρωμα του ψημένου αμυγδάλου... Στείλε κομματάκι επειγόντως, Ελένη μου, γιατί δεν με βλέπω καλά... ;-)
    Φιλάκια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αναστασία μου, σε ευχαριστώ πάρα πολύ.
      Να σου στείλω ευχαρίστως, περιμένω διεύθυνση!
      Σε φιλώ.

      Διαγραφή
  12. αποθέωση ο μπακλαβάς σου....απο τις πιο ωραίες προτάσεις να σαι καλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Έτσι τον έφτιαχνε και η πεθερά μου Ελένη, αλλά με δικό τους λάδι,βλέπεις ήταν κοντοχωριανή σας. Έφτιαχνε δε το πιο μεγάλο της ταψί για να φιλέψει όλους όσους πέρναγαν τις γιορτές από το σπίτι της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κατερίνα μου, με το λάδι, αφού έχεις φάει, είναι πιο νόστιμος!
      Εξαιρετικός θα ήταν και της πεθεράς σου, αφού χρησιμοποιούσε την ίδια μέθοδο με τη μητέρα μου! Είδες τι ωραία γλυκά φτιάχνουν στην περιοχή μου;
      Φιλάκια πολλά.

      Διαγραφή
  14. Από τα ωραιότερα σιροπιαστά γλυκά ταψιού , ο μπακλαβάς.
    Παντός καιρού και εποχής.
    Ο δικός σου είναι και φορτωμένος αναμνήσεις.
    Οι φωτογραφίες σου λαχταριστές. Ειδικά η δεύτερη που έχει πρώτο πλάνο το πιάτο , νομίζεις ότι θα απλώσεις το χέρι και θα κλέψεις ....κομμάτι.
    Μελωμένα φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα, Σωσώ μου!
      Να απλώσεις το χεράκι σου και να πάρεις το κομματάκι! Σου το επιτρέπω!
      Κι από μένα αμυγδαλένια φιλιά!

      Διαγραφή
  15. Es una verdadera delicia me encanta quiero un trozo,abrazos y abrazos.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Καλά Ελένη μου έγινε τέλειος!!! Φαντάζομαι, μοσχοβόλισε το σπίτι... τί νοστιμιά απερίγραπτη!!!! Παίρνω ένα κομμάτι και καλή Τσικνοπέμτπη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα, Κική μου!
      Σε ευχαριστώ πολύ, έλα να σε κεράσω περισσότερα κομμάτια!

      Διαγραφή
  17. kalos sai brika th omorfa glika einai ayta pali den ua kimiuw ua exw to milo moy sai ayta poy ida mprabw soy .............

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα, Βάσω, και καλώς ήρθες!
      Να είσαι καλά και να τα λέμε συχνά1

      Διαγραφή
  18. Buonissimo questo baklaba.La migliore ricetta che ho trovato sul web

    ΑπάντησηΔιαγραφή