Σάββατο 23 Μαρτίου 2013

Κέικ με Πετιμέζι και Καρύδια



Το πετιμέζι, το παχύρρευστο, αρχαίο γλυκαντικό που παράγεται με το βράσιμο του μούστου, είναι πλούσιο σε ενέργεια, σίδηρο και ασβέστιο.
Για αιώνες ήταν, παραδοσιακά, το βασικό γλυκαντικό σε κάθε ελληνικό σπίτι, το οποίο, δυστυχώς, εξοστρακίστηκε από τη ζάχαρη.
Παραμένει εξαιρετικά υγιεινό, διότι δεν περιέχει καθόλου συντηρητικά, χρωστικές ή ζάχαρη και διατηρείται αρκετό καιρό εκτός ψυγείου.
Όπως και το μέλι, θεωρείται ότι έχει ιδιότητες αντιβιοτικές και θεραπευτικές.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να το απολαύσουμε πάλι σήμερα και να ευεργετηθούμε από τις θρεπτικές του ιδιότητες. Θα το χρησιμοποιήσουμε στη ζαχαροπλαστική αλλά και τη μαγειρική.
Κλασικά, θα φτιάξουμε μυρωδάτα μουστοκούλουρα και αραιωμένο αρωματική μουσταλευριά.
Μπορούμε, όμως, να ξεκινήσουμε τη μέρα μας πίνοντας μια μικρή ποσότητα για δύναμη και ενέργεια. Να συνοδεύσουμε μ’ αυτό τους λουκουμάδες ή τις τηγανίτες μας ή να το χρησιμοποιήσουμε αντί άλλου σιροπιού στο παγωτό και το γιαούρτι. Μαζί με το ξίδι θα μας δώσει ένα θαυμάσιο ντρέσιγκ για τις πράσινες σαλάτες μας.

Νομίζω ότι ήρθε πάλι η ώρα του να διεκδικήσει τη θέση που του αξίζει στην καθημερινή μας διατροφή. Γι’ αυτό ας το τιμήσουμε κι ας φτιάξουμε ένα εξαιρετικά νόστιμο, νηστίσιμο, αφράτο, μαλακό και πάρα πολύ αρωματικό Κέικ με Πετιμέζι! Είμαι σίγουρη ότι θα το αγαπήσετε!





Τα Υλικά
(Για μια φόρμα 32εκ.)

3 ½ φλιτζάνια αλεύρι για όλες τις χρήσεις
1 φλιτζάνι πετιμέζι
1 φλιτζάνι χυμός πορτοκάλι
½ φλιτζάνι ελαιόλαδο καλής ποιότητας
½ φλιτζάνι μαλακή, καστανή ζάχαρη
3 κουταλιές ταχίνι
2 κουταλάκια baking powder
1 σφηνάκι κονιάκ ή τσικουδιά
1 κουταλάκι μαγειρική σόδα
1 κουταλάκι κανέλλα, τριμμένη
1 κουταλάκι τζίντζερ σε σκόνη
⅓ κουταλάκι αλάτι
½ κουταλάκι τριμμένα γαρίφαλα
⅔ του φλιτζανιού χονδροτριμμένα καρύδια


Οδηγίες

Χονδροκόβουμε τα καρύδια και τα αφήνουμε στην άκρη.



Σε ένα μεγάλο μπολ ρίχνουμε τη ζάχαρη και την ανακατεύουμε με τα μπαχαρικά. Προσθέτουμε το ελαιόλαδο, το πετιμέζι, τα ταχίνι και το χυμό πορτοκαλιού και τα χτυπάμε με το σύρμα, μέχρι να διαλυθεί η ζάχαρη και όλα να γίνουν ένα λείο μείγμα.






Σε ένα άλλο μπολ  κοσκινίζουμε το αλεύρι με το αλάτι και το baking powder.






Προσθέτουμε στο μείγμα του ελαιόλαδου το κονιάκ και τη σόδα και ανακατεύουμε πολύ καλά. Προσοχή, το μείγμα μας θα φουσκώσει.






Προσθέτουμε τμηματικά δύο φλιτζάνια από το αλεύρι και ανακατεύουμε με μία σπάτουλα. Όταν αυτό αναμειχθεί, ρίχνουμε τα καρύδια και μετά το υπόλοιπο αλεύρι. Ανακατεύουμε, για να ομογενοποιηθούν τα υλικά.
Το μείγμα μας πρέπει να είναι πυκνό, όπως του κλασικού κέικ.




Λαδώνουμε ελαφρώς ένα στρογγυλό ταψάκι διαμέτρου 30 εκ. και το πασπαλίζουμε με αλεύρι. Το γυρίζουμε ανάποδα και το χτυπάμε για να πέσει το επί πλέον αλεύρι. Αδειάζουμε το μείγμα και χτυπάμε το ταψί λίγο πάνω στον πάγκο της κουζίνας, για να μην μείνουν εσωτερικά κενά.
Αν χρησιμοποιήσουμε φόρμα σιλικόνης, όπως εγώ, δεν χρειάζεται να τη λαδώσουμε.




Ψήνουμε το κέικ σε καλά προθερμασμένο φούρνο στους 180º C για 50 - 60 λεπτά. Ελέγχουμε, αν είναι έτοιμο, βυθίζοντας τη λάμα ενός μαχαιριού στο κέντρο του. Αν βγει καθαρή, τότε το κέικ έχει ψηθεί.
Το βγάζουμε από το φούρνο και το αφήνουμε για 5 λεπτά, να κρυώσει, μέσα στο ταψί. 




Μετά το ξεφορμάρουμε και το αφήνουμε να κρυώσει εντελώς.
Το κόβουμε και το σερβίρουμε.



Καλή επιτυχία!

26 σχόλια:

  1. Εμείς εδώ αυτά τα κέικ τα λέμε πετιμεζόπιτες και πολλές συνταγές περιλαμβάνουν και σιρόπιασμα με πετιμέζι. Μ' αρέσει η προσθήκη ταχινιού.
    ΥΣ. Φτιάχνω κάθε χρόνο πετιμέζι! Εκτός των άλλων είναι και το καλύτερο φάρμακο για τον βήχα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Βαγγελιώ μου και χρόνια σου πολλά κι από εδώ!
      Πετιμεζόπιτες, λοιπόν, τις λέτε στην Κρήτη. Και μια σιροπιαστή θα είναι υπέροχη αλλά και αυτό το απλό κέικ είναι πανεύκολο και οστιμότατο!
      Φτιάχνεις και πετιμέζι! Μπράβο, είσαι χρυσοχέρα! Υπέροχο θα πρέπει να σου γίνεται. Δεν το ήξερα ότι είναι φάρμακο για ευχαριστώ!

      Καλό σου βράδυ!

      Διαγραφή
  2. Πετιμέζι, ταχίνι, τζίντζερ... Όλα τα καλά έχει το κέικ σου, Ελένη μου! Υπέροχο φαίνεται! Θέλω κομματάκι για τον απογευματινό καφέ μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αναστασία μου, έγινε πολύ αρωματικό και νόστιμο!
      Μακάρι να μπορούσα να σου στείλω όχι μόνο για τον απογευματινό σου καφέ αλλά και για τον πρωινό!
      Καλό σου βράδυ!

      Διαγραφή
  3. Ζήλεψα αυτή την όμορφη μαργαρίτα!
    Αυτό το τέλειο, σχηματικά και γευστικά, λουλούδι.
    Το πολυαρωματισμένο και ανοιξιάτικο λουλούδι που διεκδικώντας το μερίδιό του στον ερχομό της άνοιξης, άφησε τα εξαίσια αρώματά του τριγύρω.
    Με λάμψη και εαρινό φως εισέβαλλε στο Σάββατο μας και επωφελήθηκε από την κούραση του χειμώνα που μας βάρυνε.Κάθισε ήρεμα και γαλήνια στα μάτια μας και άρχισε να κοντρολάρει τις αντιστάσεις μας που αυτή την εποχή είναι χαλαρές.Άγγιξε με τη βελουδένια γεύση του τα θέλω μας και εμείς υποκύψαμε.Χάϊδεψε τις επιθυμίες μας και εμείς αφεθήκαμε.΄
    Ελένη μου , μία υπέροχη πρόταση για ένα διαφορετικό κέικ με μνήμη από το παρελθόν.Ιδανική γλυκά λύση για τους νηστεύοντες,αλλά και δελεαστική πρόταση γι'αυτούς που αγαπούν την υγιεινή γλυκιά προσέγγιση.
    Εύχομαι καλό Σαββατοκύριακο,μιας που πιστεύω ότι εκεί που είστε μάλλον δεν ισχύει το τριήμερο.
    Χρόνια πολλά όμως για τη μεγάλη μέρα του Ευαγγελισμού,θρησκευτικά και εθνικά!Φι΄λιά πολλά,πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι, Φωτεινή μου, που σου άρεσε η φόρμα-μαργαρίτα! Και το περιεχόμενό της υγιεινό, αρωματικό και νοστιμότατο! Πετιμέζι καλό χρειάζεται και τα άλλα είναι εύκολα!
      Για μας εδώ είναι μια συνηθισμένη μέρα, δεν τέτοιες έχουμε αργίες!

      Χρόνια πολλά για την ημέρα, ήρεμα και αισιόδοξα!
      Φιλάκια πολλά.

      Διαγραφή
  4. Γεια σου Ελένη μου! Μα τι υπέροχο κέικ είναι αυτό!!!!!!!! Να λυπάσαι να το κόψεις!!! Και όταν το κόψεις, λες να μην τελείωνε ποτέ!!!Μπράβο σου έγινε φανταστικό, τώρα στη νηστεία θα το κάνω σίγουρα!Πολλά φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Ζουζού!
      Προτείνω να το δοκιμάσεις γιατί δεν είναι μόνο για τη νηστεία. Είναι υγιεινό και πολύ νόστιμο. Όταν το δοκιμάσεις, περιμένω εντυπώσεις!
      Φιλάκια.

      Διαγραφή
  5. εξαιρετικό......να σαι καλά..και τι σχέδιο....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Απο την εμφάνιση του και απο τα υλικα που είδα ότι έχει πρέπει να είναι και πολύ αφρατο και πολύ νόστιμο,πολύ ωραίο,καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Νέλη!
      Έχει πάντα επιτυχία. Καλό ψήσιμο χρειάζεται, όπως όλα τα κέικ που περιέχουν ελαιόλαδο.
      Καλό σου βράδυ.

      Διαγραφή
  7. Μια μαργαρίτα όλο γλύκα!!
    Γεια στα χεράκια σου Ελενάκι!
    Φιλιά, καλά να περνάς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είδες τι κρύβει μία μαργαρίτα, Έλενά μου!
      Ένα πολύ νόστιμο και αρωματικό κέικ με το υπέροχο πετιμέζι!
      Χρόνια πολλά για σήμερα.
      Πολλά φιλιά.

      Διαγραφή
  8. Αρωματικό, όμορφο, νόστιμο και εντυπωσιακό για να μην πω πόσο μεγάλο είναι και απαιτήσω μεριδούλα! :)
    Το πετιμέζι μ΄αρέσει πολύ και κάθε χρόνο με προμηθεύουν homemade! Οπότε εξοπλισμένη θα το επιχειρήσω...

    Καλό σας απόγευμα Ελένη μου γλυκιά!
    Z.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, ζαμπία μου, και χρόνια πολλά για την ημέρα!
      Και βέβαια να απαιτήσεις, όχι μία αλλά πολλές μεριδούλες. Ευχαρίστως θα σε κεράσω.
      Τι τ'υχη να έχεις σπιτικό πετιμέζι! Θα είναι εξαιρετικό και το κέικ θα γίνει νοστιμότατο.
      Περιμένω εντυπώσεις!
      Φιλάκια πολλά.

      Διαγραφή
  9. Ε, λοιπόν,με το ζόρι κρατιέμαι να μη σηκωθώ να το φτιάξω ατάκα κι επί τόπου! Μ' έκαψες κι έχω κι άλλα πράγμτα να κάνω! Άσε που ζήλεψα και τη φόρμα σου την αεροδυναμική που φαίνεται να περιστρέφεται και να χορεύει σα δερβίσης κι εγώ δεν έχω τέτοια χορευταρού φόρμα!! Να'σαι καλά πάντως Ελένη μου, έγραψες σήμερα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μάρθα μου, δεν είναι καθόλου δύσκολο! Προλαβαίνεις να το φτιάξεις , όποτε θέλεις, αρκεί να έχεις τα υλικά! Θα σου αρέσει πάρα πολύ με το καφεδάκι σου.
      Τι ωραία και παραστατικά περιέγραψες τη φόρμα μου! Σε ευχαριστώ πολύ.
      Καλό σου απόγευμα.
      Φιλάκια!

      Διαγραφή
  10. Εχεις δίκιο για το πετιμέζι Ελένη. Είναι πολύ ευεργετικό και στη νοστιμιά του έχω μεγάλη αδυναμία.
    Με το να το προσθέσεις σε κέικ και μάλιστα νηστήσιμο, ήταν ένα άνοιγμα οριζόντων για αυτό το υλικό. Και σου φούσκωσε τόσο πολύ!!

    Εχω κι εγώ πετιμέζι και πραγματικά το ζαχαρώνω το κέικ σου....
    Πραγματικά εξαιρετικό, με υλικά που αγαπώ πολύ!

    Σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι παρα πολύ ευεργετικό, Χρυσαυγή μου! Νοστιμίζει τα πάντα, γλυκά, φαγητά, σαλάτες.
      Το κέικ έχει πάντα επιτυχία, προτείνω να το δοκιμάσεις.
      Αφού έχεις πετιμέζι, μην το σκέφτεσαι καθόλου!
      Καλό σου απόγευμα και πολλά φιλιά.

      Διαγραφή
    2. Θα το δοκιμάσω σίγουρα!!
      Ευχαριστώ πολύ!
      Φιλιά Ελένη μου~

      Διαγραφή
  11. Χρόνια πολλά Ελένη μου με υγεία.Το κεκάκι θα το φτιάξω για την κόρη μου που νηστεύει και θα σου πω εντυπώσεις..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χρόνια πολλά, Κατερίνα μου, να είμαστε καλά και να έχουμε ηρεμία!
      Μπράβο στην κόρη σου που νηστεύει, να της το φτιάξεις το κέικ, το αξίζει!
      Περιμένω εντυπώσεις.
      Φιλιά.

      Διαγραφή
  12. Ελενάκι μου φανταστικό δείχνει το κέικ σου!Πρέπει να είναι και πολύ νόστιμο!Το σχέδιο της φόρμας είναι εντυπωσιακότατο!!!
    Φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά, Ελένη μου, ευχαριστώ!
      Βλέπω ότι η φόρμα σας άρεσε! Μακάρι να έβρισκα και άλλη μία. Όμως εδώ τα πράγματα τα βρίσκεις μόνο μία φορά. Όταν τελειώσουν, δεν ξανάρχονται!
      Φιλάκια και καλό απόγευμα!

      Διαγραφή
  13. Πόσο χαίρομαι που βρήκα στο blog σου συνταγές με πετιέμαι δε λέγεται. Εγω προσπαθώ να το χρησιμοποιώ αντί για ζάχαρη κ πιστεύω οτι μου πετυχαίνουν οι συνταγές. Το κεικ σου θα το δοκιμάσω σήμερα κιόλας. Τα κουλουράκια κ εγω ετσι τα φτιαχνω αλλα μου βγαίνουν πολυ μαλακά στο πλάσιμο, σχεδόν σαν άμμος. Θα δώ ξανά τις αναλογίες σου κ θα τις συγκρίνω με τις δικές μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή