Δευτέρα 4 Μαρτίου 2013

Ανάμεικτο Σπιτικό Τουρσί


Η λέξη τουρσί (torsh=ξινό) είναι Περσικής προελεύσεως και σημαίνει τα διατηρημένα μέσα σε άλμη λαχανικά. Το τουρσί είναι ένα πολύ αγαπημένο ορεκτικό σε όλες τις χώρες της Βαλκανικής χερσονήσου, της Μέσης Ανατολής και γενικά στον Αραβικό Κόσμο, ακόμα και σε όλη την Κεντρική Ασία!
Στην Ελλάδα το τουρσί, καλοκαιρινό ή χειμωνιάτικο, το καταναλώνουμε την Καθαρά Δευτέρα και την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Αντίθετα στην Αίγυπτο, τη Σαουδική Αραβία και στη Μ. Ανατολή το εκτιμούν ιδιαίτερα και το καταναλώνουν καθημερινά. Συνοδεύουν με αυτό όλα τα ψητά κρεατικά, το σερβίρουν μαζί με φρέσκα λαχανικά, το βάζουν μέσα στη Shawarma (σαούρμα), δηλαδή την Αραβική πίτα με γύρο από κρέας κοτόπουλου ή μοσχαριού, στο σάντουιτς με Falafel και δίπλα στο Hummus!

Συνηθίζουν να φτιάχνουν τουρσί με μεγάλη ποικιλία λαχανικών. Το διατηρούν μέσα σε μεγάλα γυάλινα βάζα και στολίζουν με αυτά  και το πολύχρωμο περιεχόμενό τους τα μαγαζιά τους. Είναι χάρμα οφθαλμών! Σε προκαλούν να τα δοκιμάσεις όλα!




Στην εδώ αγορά βρίσκουμε εύκολα και Ελληνικό τουρσί, καλής ποιότητας, σε αρκετά καλή τιμή.

Όσο καλής ποιότητας κι αν είναι το τουρσί του εμπορίου, με τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με το σπιτικό! Είναι πανεύκολο να το φτιάξουμε, χρησιμοποιώντας εποχιακά λαχανικά και μπαχαρικά της αρεσκείας μας. 
Σε μία εβδομάδα, το πολύ σε δέκα μέρες, θα έχουμε το δικό μας αρωματικό και τραγανό τουρσί! Βέβαια δεν διατηρείται πάνω από δύο μήνες(maximum), διότι δεν περιέχει καθόλου συντηρητικά. 

Σας προτείνω τον παρακάτω εύκολο, γρήγορο και δοκιμασμένο τρόπο παρασκευής του. Δοκιμάστε τον, για να έχετε σπιτικό τουρσί την Καθαρά Δευτέρα. Προλαβαίνετε!



Τα Υλικά
(Για 5 βάζα χωρητικότητας ενός λίτρου)

Ένα μέτριο κουνουπίδι, καθαρισμένο, καλά πλυμένο και χωρισμένο σε μικρά μπουκετάκια
4-5 καρότα, καθαρισμένα και κομμένα λοξές ροδέλες
1 ματσάκι σέλινο, τα φύλλα και τα τρυφερά κλωνάρια
5 σκελίδες σκόρδο, κομμένες φετάκια
5 πολύχρωμες πιπεριές, χωρίς τους σπόρους, κομμένες χονδρά κομμάτια 
10 μικρά αγγουράκια, πλυμένα και κομμένα ροδέλες
5 μικρές καυτερές πιπεριές, χωρίς τους σπόρους(προαιρετικά)
5 κουταλάκια σπόρους κόλιανδρου
5 κουταλάκια σπόρους κύμινου ή πολύχρωμο πιπέρι
5 κουταλάκια χονδροτριμμένο αλάτι
2 λίτρα εμφιαλωμένο νερό
500ml καλό ξίδι από σταφύλι
Ελαιόλαδο

Οδηγίες

Αποστειρώνουμε πρώτα τα γυάλινα βάζα.

Τα ξεπλένουμε καλά με ζεστό νερό και τα τοποθετούμε ανάποδα μέσα σε ένα ρηχό ταψί, στρωμένο με μια καθαρή πετσέτα.
Τα βάζουμε στο φούρνο, μαζί με τα καπάκια τους, σε θερμοκρασία 100º
C και τα αφήνουμε για 10 λεπτά. Μετά σβήνουμε το φούρνο και τα αφήνουμε μέσα, μέχρι να τα χρησιμοποιήσουμε.

Πλένουμε τα λαχανικά, τα κόβουμε σε κομμάτια και τα ζεματίζουμε για 2-3 λεπτά σε νερό που βράζει, εκτός από το σκόρδο και τις καυτερές πιπεριές.
Βγάζουμε τα αποστειρωμένα βάζα από το φούρνο. 




Βγάζουμε τα λαχανικά με προσοχή από το ζεστό νερό με μια τρυπητή κουτάλα και τα βάζουμε μέσα στα βάζα, πιέζοντάς τα, για να μην μείνει κενός χώρος μεταξύ τους. Στη μέση του γεμίσματος τοποθετούμε σε κάθε βάζο από μία καυτερή πιπεριά και μία σκελίδα σκόρδο. Προσθέτουμε το αλάτι και τα μπαχαρικά. Γεμίζουμε τα βάζα κατά τα ¾ με το ζεστό νερό, μέσα στο οποίο έβρασαν τα λαχανικά. 







Απογεμίζουμε με ξίδι, προσθέτουμε δύο κουταλιές ελαιόλαδο, για να καλύψει την επιφάνειά τους.  Τα κλείνουμε καλά με το καπάκι τους και τα τοποθετούμε ανάποδα πάνω στον πάγκο της κουζίνας. Τα αφήνουμε να κρυώσουν.







Όταν κρυώσουν, θα έχουν κλείσει μόνα τους αεροστεγώς!
Τα φυλάμε σε σκοτεινό και δροσερό μέρος, εκτός ψυγείου αλλά μακριά από φως και θερμότητα. Μία φορά την ημέρα ανακινούμε τα βάζα, για να ανακατεύεται η άλμη. (Εγώ εδώ, επειδή έχει αρκετή ζέστη, τα φυλάω μέσα στο ψυγείο). 

Σε μία εβδομάδα με δέκα μέρες θα είναι έτοιμο το δικό μας αρωματικό τουρσί, ένα τέλειο ορεκτικό για το Σαρακοστιανό μας τραπέζι!

Καλό είναι, όταν ανοίξουμε ένα βάζο, στο εξής να το διατηρήσουμε μέσα στο ψυγείο. 
Σερβίρουμε το τουρσί στραγγισμένο και το περιχύνουμε με ελαιόλαδο.

Καλή επιτυχία!


28 σχόλια:

  1. Ξεκινώ τη διαδικασία άμεσα με κουνουπίδι από τον κήπο μου !!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή επιτυχία, Λίλα μου! Αφού έχεις και δικό σου κουνουπίδι, θα γίνει ένα καταπληκτικό τουρσί! Όλο νοστιμιά και άρωμα!
      Καλή εβδομάδα.

      Διαγραφή
  2. Καλημέρα και καλή εβδομάδα,είναι απο τα αγαπημένα μου φαγητά το τουρσί ,μπορω να το τρώω κάθε μέρα. Το δικό σου φαίνεται τόσο ωραίο με όμορφα χρώματα και πολλά αρωματικά.Πρέπει να γίνεται πολύ ωραίο,φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η αλήθεια είναι Νέλη ότι νοστιμότατο. Εκτός από ορεκτικό ή συνοδευτικό, μπορείς να το χρησιμοποιήσεις σε σαλάτες και στα σάντουιτς. Παντού δίνει εξαιρετική νοστιμιά.
      Δοκίμασε τη συνταγή μου. Είναι πανεύκολη!
      Καλή εβδομάδα.
      Φιλάκια.

      Διαγραφή
  3. Μαγικές λέξεις...shawarma, falafel, hummus....αχ να ήμουν εκεί!!!!!

    Τα μπουκαλάκια σου είναι όλο χρώματα και πολύ ανοιξιάτικα!!!!
    Ωραία ιδέα κι εύκολη!!!
    Θα φτιάξω ένα βαζάκι να το δοκιμάσω!!!!

    Καλημέρα!!!! Καλή εβδομάδα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα μπουκαλάκια αυτά, Πέπη μου, πολύ τα γαπώ, γιατί έχουν λίγο παράξενο σχήμα και πλατύ στόμιο. Τα κρατώ από τους διάφορους χυμούς και τα χρησιμοποιώ σε τουρσί. Εσύ δοκίμασε σε βαζάκι. θα δεις πόσο εύκολο είναι και πόσο νόστιμο γίνεται!

      Μακάρι να μπορούσα να σε καλέσω εδώ!
      Καλή εβδομάδα.
      Πολλά φιλιά.

      Διαγραφή
  4. Ιδιαίτερα χρήσιμη ανάρτηση με τη νηστεία προ των πυλών! Και φαίνεται ιδιαίτερα εύκολη παρασκευή! Μου αρέσει πολύ αυτή η ποικιλία λαχανικών και η πανδαισία χρωμάτων! Είναι τόσο όμορφα τα βάζα, που αξίζει να κάνεις μερικά παραπάνω και να τα κρατήσεις ως διακοσμητικά στην κουζίνα!
    Πολλά φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ τα ετοίμασα για τη Καθαρά Δευτέρα, Αναστασία μου! Για να είναι φρέσκα!
      Και σ΄εμένα αρέσει η ποικιλία των λαχανικών και τα χρώματά τους.
      Επειδή δεν περιέχουν συντηρητικά, δεν γνωρίζω αν μπορούν να κρατήσουν πάνω από δύο μήνες. Αυτά που φτιάχνω συνήθως τα καταναλώνουμε μέσα σ΄αυτό το διάστημα.

      Καλή εβδομάδα.
      Πολλά φιλιά.

      Διαγραφή
  5. Σαν εξαιρετικά διακοσμητικά μου φάνηκαν έτσι που τα πρωτο-είδα στην φωτογραφία, Ελένη μου.

    Όλα τα χρώματα και σχεδόν όλα τα λαχανικά μέσα σ' ένα μπουκάλι :-)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διακοσμητικά που τρώγονται, Πηνελόπη μου! Θέλαμε ποικιλία, γι΄αυτό χρησιμοποίησα διάφορα λαχανικά κι έκλεισα όλα τα χρώματα μέσα σ΄ένα μπουκάλι!
      Καλή εβδομάδα, καλή μου φίλη!

      Διαγραφή
  6. Τέλεια!!! γεια στα χεράκια σου Λενάκι, ευχαριστούμε για τη συνταγή !!

    καλόφαγωτα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ελένη μου θύμησες τους γονείς μου, έφτιαχναν με λαχανικά από τον κήπο τους σε βαρέλι.
    Εμείς δεν είμαστε και πολύ φίλοι, ευτυχώς γιατί το αλάτι δεν επιτρέπεται για κάποιους λόγους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα, Ξανθή μου!
      Οι γονείς μας ήξεραν πολύ καλά να εκμεταλλεύονται τον πλούτο του κήπου τους.
      Μακάρι να είχαμε κι εμείς έναν τέτοιο κήπο!
      Για να αποφύγουμε το αλάτι και τα συντηρητικά το φτιάχνω κι εγώ με αυτόν τον τρόπο. Πάντως το αλάτι σε αυτό το τουρσί είναι λίγο. Μπορείς, όμω,ς να το κάνεις πιο ανάλατο, αν αυξήσεις την ποσότητα του ξιδιού. Τότε η κατανάλωση θα πρέπει να είναι άμεση.
      Δοκίμασε.

      Διαγραφή
  8. Μπράβο Ελενάκι μου, δείχνουν υπέροχα τα βαζάκια σου, έχουν τέλεια χρώματα και θυμίζουν άνοιξη!!!
    Φιλάκια!!!!
    Καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή σου μέρα, Ελένη μου! Σ΄ευχαριστώ πολύ.
      Πολλά φιλάκια.

      Διαγραφή
  9. Ελενάκι μας ξεσηκώνεις με τα ανοιξιάτικα βαζάκια σου, γεμάτα με υπέροχα καλούδια!
    Αγαπώ πολύ τα τουρσάκια, η αδυναμία μου είναι το μελιτζανάκι, το ομολογώ!!
    Μπράβο για την ανάρτηση!
    Φιλιά, καλή βδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σας έδωσα ιδέα! Περιμένω να δοκιμάσετε αυτή τη μέθοδο και να μου πείτε τις εντυπώσεις σας! Κι σ΄εμένα αρέσει το μελιτζανάκι αλλά απαιτεί μεγαλύτερη προετοιμασία και είναι εποχιακό. Θα περιμένουμε το φθινόπωρο!
      Σε ευχαριστώ πολύ.
      Φιλάκια.

      Διαγραφή
  10. Τί ωραία και χρήσιμη ανάρτηση Ελένη μου...καταπληκτική!!! Τώρα με τη νηστεία το τουρσάκι και μάλιστα το σπιτικό είναι ό,τι καλύτερο!!!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα, Κική μου! Χαίρομαι που σου αρέσει.
      Αν δεν έχεις δοκιμάσει ποτέ να φτιάξεις τουρσί, προσπάθησε με τον τρόπο που σας προτείνω.
      Είναι εύκολος και έχει πάντα επιτυχία.
      Φιλάκια.

      Διαγραφή
  11. Το λατρεύω το τουρσάκι Ελένη μου, ότι λαχανικό και να είναι το αγαπώ! Τέλεια ανάρτηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μπράβο, Έρη μου, κι εμένα μου αρέσει!
      Νομίζω ότι στη Β. Ελλάδα το αγαπούν και το εκτιμούν περισσότερο, απ΄ό τι στη Νότια.
      Εδώ δε ακόμα περισσότερο!
      Σε ευχαριστώ!
      Καλή σου μέρα!

      Διαγραφή
  12. Πολύχρωμα, Ανοιξιάτικα και νόστιμα τα βάζα σου Ελένη μου!
    Καλοφάγωτο το περιεχόμενό τους!

    Z.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είδες πόσο ομορφαίνει το χρώμα, Ζαμπία μου, και μάλιστα το φυσικό;
      Αλλά και το περιεχόμενο νοστιμότατο και αρωματικό.
      Σε ευχαριστώ πολύ, καλή μου.
      Καλή σου μέρα.
      Φιλάκια.

      Διαγραφή
  13. μμμμ καταπληκτικα χρωματα χίλια μπράβο Ελένη!!!!αναμένουμε αποτελέσματα για γεύση!! να ρωτήσω όμως κάτι παρατήρησα σήμερα οτι σε 2 απτά βαζάκια μου τα σκόρδα έχουν γίνει πρασινομπλέ είναι φυσιολογικό ή να τα βγάλω? είναι πρώτη φορά που δοκιμάζω να φτιάξω τουρσί κ δεν έχω ιδέα πως παέι!!! Πειράζει αν θα τα ανοίξω που είναι η τρίτη μέρα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Mandy!
      Θα σου αρέσει, θα δεις. Αν το ξίδι ήταν δυνατό, μετά 4-5 μέρες μπορείς να το φας, αν δεν το θέλεις πολύ ώριμο. Άφησέ το τουλάχιστον μία μέρα ακόμη. Το σκόρδο δεν τρώγεται, είνα για άρωμα. Άλλλαξε χρώμα φυσιολογικά λόγω του ξιδιού.
      Εύχομαι καλή κατανάλωση!
      Περιμένω εντυπώσεις!

      Διαγραφή
    2. Και επανήλθα για τις εντυπώσεις. Μια λέξη μόνο: ΑΠΑΙΧΤΟ!!!! Το πρώτο βαζάκι που άνοιξε εξαφανίστηκε σε χρόνο dt.Δεν έχω λόγια ευχαριστώ πολυ για την καταπληκτική και πανεύκολη σπιτική συνταγή, επιτέλους να φτιάχνουμε το δικό μας τουρσί χωρίς να αγοράζουμε τα έτοιμα που ποιός ξέρει τι συντηρητικά έχουν μέσα.Να προσθέσω εδώ επίσης πως επειδή δεν ειχα καυτερή έκανα εναλλαγές κ συνδιασμούς στα βαζάκια μου με μπούκοβο, τσίλι σε σκόνη κ πικάντικη μουστάρδα σε σκόνη!!

      Διαγραφή
    3. Καλημέρα, Mandy!
      Είναι δοκιμασμένη η συνταγή που σας προτείνω και το αποτέλεσμά της το έχουμε εκτιμήσει πολύ, επειδή δεν θέλουμε να αγοράζουμε και συντηρητικά, ακριβώς όπως κι εσύ.
      Πάντως σε ευχαριστώ πολύ για την ενημέρωση, το εκτιμώ!
      Καλά έκανες και έβαλες τα μπαχαρικά που είχες. Θα σου έγινε πιο πικάντικο. Θα δοκιμάσω και τη δική σου εκδοχή.

      Διαγραφή