Τετάρτη 16 Μαΐου 2012

Ριζότο με Αγκινάρες και Κρόκο Κοζάνης

Ο Κρόκος Κοζάνης, ο «κόκκινος χρυσός» της ελληνικής γης, ανήκει στην καλύτερη ποιότητα Saffron παγκοσμίως και είναι ανώτερος από τον Περσικό και τον Ινδικό. Έχει μεγάλη χρωστική δύναμη, επιβεβαιωμένη από εργαστηριακές εκθέσεις, που είναι 66 βαθμούς υψηλότερα από το ελάχιστο διεθνές πρότυπο!  
Οι γνωστές παραδοσιακά αποδεκτές ιδιότητες του Κρόκου είναι πολλές, όπως η αντισηπτική της στοματικής κοιλότητας, η αντισπασμωδική και η χωνευτική και επικυρώθηκαν πλέον πειραματικά.
Ωστόσο προέκυψαν και νέα στοιχεία. Είναι πλέον γνωστό ότι τα στίγματα του κρόκου διαθέτουν ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες και προστατεύουν τον οργανισμό μας ενάντια στις ελεύθερες ρίζες. Πρόσφατες μελέτες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι βελτιώνουν τη μνήμη, καθώς και την κυκλοφορία του αίματος.
Στη μαγειρική χρησιμοποιήθηκε κατά τη Βυζαντινή εποχή και απέκτησε τη φήμη ενός πολύτιμου, ευγενούς αρτύματος που χάριζε μοναδικό άρωμα, χρώμα και γεύση σε πλήθος εδεσμάτων, όπως ψαρόσουπες, σάλτσες, ζυμαρικά, αρτοσκευάσματα και γλυκίσματα.




Τα Υλικά

5 τρυφερές, φρέσκιες ή κατεψυγμένες αγκινάρες, καθαρισμένες, μόνο οι καρδιές
Ο χυμός ½ λεμονιού
750ml ζωμός λαχανικών ή κοτόπουλου, ζεστός
4 κουταλιές ελαιόλαδο
1 μέτριο ξερό κρεμμύδι, ψιλοκομμένο
2 φρέσκα κρεμμυδάκια, ψιλοκομμένα
2 σκελίδες σκόρδο, κομμένες στη μέση
1 φλιτζάνι/225γρ. ρύζι Αρμπόριο
1 φακελάκι σκόνη Κρόκος Κοζάνης ( 0,25γρ.)
⅓  κουταλάκι Turmeric (κουρκουμάς) 
⅓ φλιτζανιού τριμμένη Παρμεζάνα (προαιρετικά)
2 κουταλιές ψιλοκομμένος μαϊντανός
Αλάτι και φρεσκοτριμμένο πιπέρι

Οδηγίες

Κόβουμε τις καθαρισμένες αγκινάρες σε λεπτές φέτες και τις βάζουμε μέσα σε ένα μπολ με νερό και το χυμό λεμονιού.



Σε ένα βαθύ τηγάνι ζεσταίνουμε τις 4 κουταλιές ελαιόλαδο πάνω σε μέτρια φωτιά και ξανθαίνουμε το σκόρδο. Μετά το αφαιρούμε και προσθέτουμε τα ψιλοκομμένοακρεμμύδια.




  

Όταν αυτά γυαλίσουν και μοσχομυρίσουν, προσθέτουμε τις φετούλες αγκινάρας, ανακατεύουμε και τις αφήνουμε να πάρουν κι αυτές λίγο χρώμα.









Εν συνεχεία, προσθέτουμε το ρύζι και ανακατεύουμε καλά να λαδωθούν όλοι οι κόκκοι του.







Ρίχνουμε το ζεστό ζωμό σιγά-σιγά με μια μεγάλη κουτάλα της σούπας και ανακατεύουμε, περιμένοντας το ρύζι να απορροφήσει το υγρό. Συνεχίζουμε να ρίχνουμε ζωμό, μέχρις ότου το ρύζι να γίνει αλ ντέντε.






Μέσα στην τελευταία κουταλιά ζωμού διαλύουμε τον Κρόκο και το προσθέτουμε στο ρύζι μαζί με τον κουρκουμά.


Ρίχνουμε αλάτι και πιπέρι, την τριμμένη Παρμεζάνα, ανακατεύουμε και κατεβάζουμε από τη φωτιά.


( Το ριζότο μας πρέπει να είναι ζουμερό, διότι το ρύζι θα συνεχίσει να βράζει για λίγο και αφού το έχουμε κατεβάσει από τη φωτιά. Αν χρειαστεί προσθέτουμε λίγο ζεστό νερό).

Σερβίρουμε το ριζότο ζεστό με λίγο ωμό λάδι και ψιλοκομμένο μαϊντανό.


(Η ιδέα της συνταγής είναι από το ένθετο στη συσκευασία Κρόκου Κοζάνης με κάποιες αλλαγές).
Έτσι για την Ιστορία!

Η έναρξη της καλλιέργειας του κρόκου τοποθετείται χρονικά, πριν περισσότερα από 3.000 χρόνια.
Στη Μινωική Κρήτη το πανέμορφο άνθος του κρόκου αποτελούσε σύμβολο της Μεγάλης Θεάς της Φύσης και η συλλογή του γινόταν με τελετουργικό τρόπο.
Ξακουστή είναι μία τοιχογραφία από το Ακρωτήρι της Σαντορίνης που χρονολογείται στη 2η χιλιετία π.Χ., στην οποία απεικονίζονται πολύχρωμα ντυμένες νεαρές να γεμίζουν τα καλάθια τους με άνθη Κρόκου.

Η κύρια χρήση του Κρόκου στην αρχαιότητα ήταν στην Ιατρική και ο Ιπποκράτης το συνιστούσε τόσο για την αντιμετώπιση παλαιών και πρόσφατων τραυμάτων, όσο και άλλων νοσημάτων.

26 σχόλια:

  1. Καλημέρα Ελένη μου!!!Καταπληκτικό το ριζότο σου, ο κρόκος δίνει απίστευτο χρώμα και γεύση!Ωραίοι συνδυασμοί!Ευχαριστούμε για τις πληφορίες σχετικά με το κρόκο!
    Φιλιά πολλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Ελένη μου!
      Ο κρόκος είναι ένα καταπληκτικό μπαχαρικό, αρκεί να σου αρέσει!
      Σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια και χαίρομαι αν βρίσκετε
      τις πληροφορίες για τον κρόκο ενδιαφέρουσες.
      Φιλάκια, καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  2. Το λάτρεψα αυτό το ριζότο, ίσως επειδή αγαπώ πολύ τις αγκινάρες!
    Και τι όμορφο χρώμα που σου πέτυχε!
    Φιλιά Ελενάκι μου, καλή σου μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Έλενα!
      Και σ' εμένα αρέσουν οι αγκινάρες αλλά και το ρύζι, γι' αυτό έφτιαξα κι αυτόν το συνδυασμό. Πραγματικά το ριζότο έγινε νόστιμο με ένα πολύ εντυπωσιακό χρώμα!΄Θα το επαναλάβω αλλά με κατεψυγμένες πλέον αγκινάρες!
      Φιλάκια πολλά, καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  3. Ριζότο με κρόκο έχω φτιάξει και είναι πολύ νόστιμο!
    Οι αγκινάρες όμως κάνουν τη διαφορά εδώ!
    Πολύ ιδιαίτερο Ελένη μου!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι, Ερμιόνη μου, οι αγκινάρες προσθέτουν τη δική τους γεύση αλλά και ο κρόκος το κάνει ιδιαίτερο γευστικά και οπτικά.
      Πάντως αυτό το κοτάκι ήταν καλής ποιότητας, ενώ το προηγούμενο, της ίδιας εταιρείας δεν είχε μεγάλη χρωστικη δύναμη. Μάλλον εξαρτάται από την παρτίδα.
      Τα φιλιά σου, καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  4. Καλησπέρα Ελένη, το χρώμα πιστεύω είναι συνδυαστικά με τον κουρκουμά και το ρωτώ γιατί όσες φορές έχω κάνει κάτι με κρόκο, παρόλο που θα το ήθελα, τέτοιο χρώμα δεν έχω πάρει κι αναρωτιόμουν τι κάνω λάθος.
    Οι αγκινάρες είναι πια στο τέλος τους και δεν μου έχει μείνει χρόνος να βάλω σε βάζα ή στην κατάψυξη μιας και μας αρέσουν πολύ για όλο το χρόνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Ξανθή μου!
      Το χρώμα ειναι του κρόκου, διότι η ποσότητα κουρκουμά είναι ελάχιστη. Φαίνεται ότι μάλλον φαίνεται ότι ήταν καλής ποιότητας, αν καο του ίδιου συνεταιρισμού. Ήταν σε φακελάκια, σκόνη, όχι ολόκληρα στίγματα. Κατέληξα στο συμπέρασμα ότι, πριν τον χρησιμοποιήσουμε, πρέπει να τρίβουμε τα στίγματα και να τα αφήνουμε μέσα σε χλιαρό νερό τουλάχιστον μισή ώρα, πριν τα χρησιμοποιήσουμε. Κι εγώ έχω φέρει από Ελλάδα κρόκο που δεν χρωματίζει καλά.
      Όσο για τις αγκινάρες εδώ είναι οι περισσότερες Ολλανδίας και ακριβές. Πέρσι εύρισκα ντόπιες, σαν τις Κρητικές. Φέτος δεν έχουν.
      Μάλλον θα αρκεστούμε στις κατεψυγμένες!
      Καλό σου βράδυ!

      Διαγραφή
    2. Προφανώς η σκόνη έχει διαφορά από τα στίγματα κι εγώ μέχρι στιγμής έχω βάλει μόνο στίγματα τα οποία έχω βέβαια μουσκέψει αρκετά.
      Θα δοκιμάσω τη σκόνη. Ευχαριστώ πολύ για την απάντηση

      Διαγραφή
  5. Ελένη, τι ριζότο κι αυτό!
    Όμορφο χρώμα, νόστιμο σίγουρα, αλλά αυτό που μου άρεσε πολύ ήταν ο συνδυασμός του με τις αγκινάρες!
    Χρήσιμες και εμπεριστατωμένες πληροφορίες για να μας ανοίγει και το μυαλό όχι μόνο το στόμα...:)

    Φιλιά σας!
    Ζ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι, είδες χρώμα, Ζαμπία μου!
      Ο κρόκος φαίνεται ήταν πολύ καλός αλλά σε σκόνη - φαίνεται στην 7η φωτογραφία που τον προσθέτω. και για μένα το χρώμα ήταν παραγματικά έκπληξη, διότι ο κουρκουμάς ήταν ελάχιστος.
      Μάλλον πρέπει να τρίβουμε τις κλωστούλες, πριν τις χρησιμοποιήσουμε. Οι αγκινάρες σ' αυτό το ριζότο έκαναν τη διαφορά και ήταν πολύ τρυφερές, γι' αυτό και το απαοφάσισα.
      Συνήθως εδώ έρχονται από Ολλανδία.

      Να είσαι καλά για τα πάντοτε γλυκά λογάκια!
      Φιλάκια, καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  6. Ενδιαφέρουσες οι πληροφορίες σου για τον κρόκο. Και το χρωματιστό ριζότο σου....μμμμμμ.
    Το ξέρεις ότι υπάρχει και λικέρ χωνευτικό, που φτιάχνεται με κρόκο; Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Σωσώ μου.
      Δεν έχω δοκιμάσει το λικέρ αλλά το έχω δει σε διαφήμιση κάποιου συνεταιρισμού παραγωγής κρόκου της Β. Ελλάδας. Αν το έχεις δοκιμάσει, είναι καλό; Γιατί ο κρόκος έχει ξεχωριστή γεύση που δεν αρέσει σε πολλούς.

      Φιλάκια, καλό σου βράδυ!

      Διαγραφή
  7. Τέλειο post Ελένη μου, λοιπόν εγώ τον κρόκο τον ανέχομαι αλλά σε πολύ μικρή ποσότητα. Βασικά αυτο ειναι το πρόβλημα μπορεί να σου ξεφύγει άνετα. Εδώ στην Βόρειο Αμερική έχουν μονο τον Περσικό δεν έχω συναντήσει πουθενά τον Ελληνικό. Το ριζότο σου ειναι υπέροχο!
    φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Έρη μου!
      Σ' αυτό το ριζότο δεν είχε έντονη γεύση, ίσως γιατί χρησιμοποίησα την καθορισμένη ποσότητα που υπήρχε μέσα σε ένα σακουλάκι.
      Κρόκο φέρνω από Ελλάδα, εδώ έχουν Περσικό, όχι καθαρό, με πρόσμειξη κι από με άλλα φυτά με διαφορετικό χρώμα. Δεν έχει μεγάλη χρωστική δύναμη.

      Φιλάκια, καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  8. Τι εμφάνιση! Δείχνει πραγματικά gourmet!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ, Vita μου, να είσαι καλά!
      Καλό σου βράδυ!

      Διαγραφή
  9. Πολύ ωραίο χρώμα πήρε το ριζότο.
    Οι αγκινάρες αγαπημένες και δίνουν ιδιαίτερη νοστιμιά όπου μπουν.

    Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Marion!
      Το χρώμα είναι από τον κρόκο/ζαφορά. Οι αγκινάρες έκαναν τη διαφορά.
      Αν σου αρέσουν τα υλικά, να το δοκιμάσεις.
      Φιλά, καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  10. Θα το δοκιμασω γιατι ετσι που το βλεπω μου αρεσει.Θα αφαιρεσω ομως τον κροκο, δεν ξερω αλλα τον εχω δοκιμασει και δεν μου πολυαρεσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Κατερίνα!
      Δεν ξέρω πώς θα γίνει χωρίς κρόκο, μάλλον όπως το απλό ριζότο
      Αλλά δοκίμασέ το, όπως σου αρέσει.
      Καλό σου βράδυ.

      Διαγραφή
  11. Καλησπέρα Ελένη μου! Τέλειο το ριζότο σου... καταπληκτική γεύση αλλά και υπέροχη η ανάρτησή σου!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Κική μου!
      Σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια.
      Φιλάκια, καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  12. Αρωματικό, γευστικό και γεμάτο ζωντανό χρώμα το ριζότο σου Ελένη μου.
    Ο Ελληνικός κρόκος είναι προϊόν άκρως σημαντικό και θα πρέπει με κάθε τρόπο να υποστήριζεται η "πρωτιά" του από όλους μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πηνελόπη μου, έγινε πολύ καλό και το χρώμα λαμπερό, όπως λες.
      Ο Ελληνικός κρόκος σε σκόνη μάλλον έκανε τη διαφορά.
      Εδώ βρίσκω μόνο Περσικό αλλά δεν αξίζει.

      Πολλές- πολλές καλησπέρες!

      Διαγραφή
  13. αυτό πρέπει να το δοκιμάσω και σύντομα κι όλας!!!!
    είχα φάει μια μακαρόνάδα με αγγινάρες στο μιλάνο και μου άρεσε πολύ!!!
    και η εκδοχή του ριζότο φαίνεται τέλεια!!!και κουρκουμά και κρόκο?????
    σλούρπ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή