Κυριακή 21 Ιουλίου 2013

Μοσχάρι Κοκκινιστό με Μελιτζάνες στο Φούρνο

Η μελιτζάνα, φλάσκα ή Τσακώνικη, είναι ένα πολύ νόστιμο λαχανικό, από τα αγαπημένα της Ελληνικής κουζίνας και ένα από τα βασικά συστατικά της Μεσογειακής διατροφής.
Μαγειρεύεται με πάρα πολλούς τρόπους, συνδυάζεται εύκολα και με τη γλύκα της δίνει πάντα υπέροχα πιάτα!
Το όνομά της προέρχεται από παραλλαγή της λατινικής της ονομασίας melongena → melanzana και πέρασε στα ελληνικά ως "μελιτζάνα"(Από τη Wikipedia). Αν κι εμένα αυτό το πρώτο της συνθετικό melo/a- πολύ μου θυμίζει το επίθετο μέλας που περιγράφει απόλυτα το χρώμα της.
Θεωρείται ιθαγενές φυτό της Κεντρικής Ασίας (Κίνα, Ινδίας). Στην Ευρώπη ήρθε μάλλον με τους Άραβες.  Ή Ελλάδα τη γνώρισε το 12ο-13ο αιώνα.
Η μελιτζάνα είναι πλούσια σε μέταλλα, όπως ασβέστιο, κάλιο και σίδηρο, γι’ αυτό και σκουραίνει, όταν εκτίθεται στον αέρα. Είναι, επίσης, πλούσια σε νάτριο, βιταμίνη Α και διαιτητικές φυτικές ίνες, που την καθιστούν μια εξαιρετικά υγιεινή τροφή.
Ακόμη, περιέχει φλαβονοειδή, όπως τη νασουνίνη, η οποία λόγω της ισχυρής αντιοξειδωτικής της δράσης, βοηθάει στην καταστροφή των ελευθέρων ριζών, αποτρέποντας τις αρνητικές επιδράσεις τους στα κύτταρα, καθώς προστατεύει τα λιπίδια στις μεμβράνες των κυττάρων, «δεσμεύοντας» το σίδηρο που χρειάζεται και προστατεύοντας τη χοληστερίνη του αίματος από την υπεροξείδωση. Ακόμη, βοηθάει και στη ρευματοειδή αρθρίτιδα, αποτρέποντας τις ελεύθερες ρίζες από το να προκαλέσουν ζημιά στις αρθρώσεις.

Ας αξιοποιήσουμε αυτό το υπέροχο καλοκαιρινό λαχανικό και ας το ενισχύσουμε διατροφικά με μοσχαράκι, νοστιμίζοντάς το με φρέσκα, τριφτή ντομάτα. Θα έχουμε ένα ονειρεμένο, πεντανόστιμο Ελληνικότατο Κυριακάτικο πιάτο!




Τα Υλικά
(Για 5 μερίδες)

1.200 γραμμ. μοσχάρι, χωρίς κόκκαλο
5 μελιτζάνες φλάσκες
5 ώριμες και σφικτές ντομάτες, αποφλοιωμένες
2 κρεμμύδια ξερά, ψιλοκομμένα
4 σκελίδες σκόρδο, κομμένα σε φέτες
½ φλιτζάνι ελαιόλαδο
1 κουταλάκι πελτέ ντομάτας
1 ξυλάκι κανέλας
½ φλιτζάνι. μαϊντανός ψιλοκομμένος
Αλάτι και φρεσκοτριμμένο πιπέρι

Οδηγίες



Πλένουμε καλά τις μελιτζάνες, αφαιρούμε το κοτσάνι τους και τις κόβουμε σε ροδέλες, πάχους 3 εκατ.
Αν θέλουν ξεπίκρισμα, τις βάζουμε μέσα σε νερό, ελαφρά αλατισμένο, τόσο, όσο να τις καλύπτει και το αλλάζουμε κατά διαστήματα, μέχρι να βγαίνει διαυγές.






Αφού ξεπικρίσουν, τις στύβουμε και τις σκουπίζουμε με απορροφητικό χαρτί. Τις ραντίζουμε με λίγο ελαιόλαδο, τις απλώνουμε σε ένα ρηχό ταψί φούρνου και τις ψήνουμε στο γκριλ, λίγα λεπτά από κάθε πλευρά.
Όταν ροδίσουν λίγο, τις βγάζουμε και τις αφήνουμε στην άκρη να περιμένουν.



Σε μια βαθιά κατσαρόλα ζεσταίνουμε το ελαιόλαδο και σοτάρουμε το κρέας, μέχρι να ροδίσει καλά απ’ όλες τις πλευρές. Κατόπιν προσθέτουμε τα κρεμμύδια και τα σκόρδα, κομμένα σε φετάκια, συνεχίζοντας το σοτάρισμα.

Εν συνεχεία προσθέτουμε τον πελτέ ντομάτας και τον ανακατεύουμε στη βάση της κατσαρόλας για να καραμελώσει.
Ρίχνουμε και τις ντομάτες, χωρίς τη φλοίδα τους και πολύ ψιλοκομμένες, το ξυλάκι κανέλας, φρεσκοτριμμένο πιπέρι και τόσο ζεστό νερό, όσο να σκεπάζει το κρέας.
(Αν το βράσουμε στη χύτρα ταχύτητας, προσθέτουμε μόνο ένα φλιτζάνι ζεστό νερό ή ακολουθούμε τις οδηγίες του κατασκευαστή της).

Βράζουμε το κρέας σε μέτρια φωτιά, ανακινώντας μερικές φορές την κατσαρόλα. Αν χρειαστεί, προσθέτουμε περισσότερο ζεστό νερό.
Δοκιμάζουμε, αν έχει βράσει το κρέας, τρυπώντας το με ένα πιρούνι. Δεν πρέπει να το παραβράσουμε αλλά να φροντίσουμε να έχει αρκετή σάλτσα. Προσθέτουμε το αλάτι, τον ψιλοκομμένο μαϊντανό, ανακατεύουμε και το αφήνουμε να πάρει μία βράση.





Παίρνουμε ένα μεγάλο πυρέξ και τακτοποιούμε στην μία του πλευρά τις μελιτζάνες, στην άλλη το κρέας και τα καλύπτουμε με τη σάλτσα. Ανακινούμε το πυρέξ, για να πάει η σάλτσα παντού.





Ψήνουμε το φαγητό σε προθερμασμένο φούρνο στους 200° C, μέχρι να ροδίσει η επιφάνειά του και να πήξει η σάλτσα.


Το σερβίρουμε ζεστό και το συνοδεύουμε με φρέσκο ζυμωτό ψωμί, Πατάτες Πικάντικες και τυρί Φέτα.



Καλή σας όρεξη!

20 σχόλια:

  1. Κτύπησες την ευαίσθητη χορδή μου Ελένη μου σήμερα.
    Το απόλυτα αγαπημένο μου καλοκαιρινό φαγητό, μου το ΄΄εξέθεσες΄΄ στα λαίμαργα μάτια μου και στο ευτυχώς χορτάτο στομάχι μου..
    Η εκδοχή της παρασκευής του στον φούρνο ,κάτι που ως τώρα δεν έχω κάνει,το κάνει να φαίνεται ακόμα πιο δελεαστικό!Στον φούρνο το φαγητό αποκτά αυτή την εξαιρετική επιφανειακή κρούστα και τα υγρά μελώνουν υπέροχα!Η γλυκιά μελιτζάνα,ο βασιλιάς του καλοκαιριού ,χάρισε τα ιώδη χαμόγελά της και σκόρπισε τις εξαίσιες μυρωδιές της στην καλοκαιρινή μεσημεριάτικη κάψα.Η μαλακή άσπρη σάρκα της υπόσχεται αλησμόνητες στιγμές γαστριμαργικής απόλαυσης στους τυχερούς που θα την γευτούν.
    Καλό απόγευμα Ελένη μου!Φιλιά πολλά,πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Φωτεινή μου!
      Είναι πολύ γνωστό κι αγαπημένο φαγάκι αλλά στο φούρνο αποκτά άλλη νοστιμιά και άρωμα! Γίνεται πιο μερακίδικο και, σερβιρισμένο, δελεαστικότατο!
      Έχει βέβαια φανατικούς φίλους αλλά και "εχθρούς", όπως όλα τα λαδερά αλλά σε μικρή ποσότητα επιβάλλεται αυτή η απόλαυση!

      Καλό σου βράδυ, καλή μου φίλη!
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  2. Μου αρέσει υπερβολικά αυτο το φαγητό και εσυ το έχεις κάνει υπέροχο...καλοφαγωτο,φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Από τα πιο αγαπημένα μου πιάτα το σημερινό σου Ελένη! Το λατρεύω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κάθε καλοκαίρι είναι το φαγάκι που θ φτιάξω και θα ξαναφτιάξω!
    Στην κατσαρόλα το μαγειρεύω εγώ, κρατώ την πρότασή σου για τον φούρνο, να την δοκιμάσω!
    Φιλιά Ελένη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Έλενά μου!
      Και στην κατσαρόλα είναι νόστιμο αλλά στο φούρνο γίνεται πιο νόστιμο και ελαφρύ.
      Μετά τη δοκιμή, περιμένω εντυπώσεις!
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  5. Από τα φαγητά που λατρεύω και φτιάχνω πολύ συχνά!!! Το μαγείρεψες τέλεια Ελένη μου κι έγινε πολύ λαχταριστό!
    Καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κική μου, ευχαριστώ πολύ για το ευγενικό σου σχόλιο!
      Να έχεις ένα όμορφο βράδυ!
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  6. Συμπαθώ ιδιαίτερα τα πιάτα που συνδυάζουν κρέας με λαχανικά. Είναι ιδιαίτερα νόστιμα, ενώ τα λαχανικά είναι το αγαπημένο μου συνοδευτικό!
    Μου αρέσει που είδα και κανέλα μεταξύ των υλικών, είναι απαραίτητο αρωματικό για το μοσχάρι!
    Φιλιά πολλά και καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όντως, Ερμιόνη μου, ο συνδυασμός κρεατικού και λαχανικών είναι τέλειος, γευστικά και διατροφικά. Τώρα, το καλοκαίρι, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πολλά φρέσκα λαχανικά εποχής και να δημιουργήσουμε νοστιμότατα πιάτα.
      Χαίρομαι που σου άρεσε η κανελίτσα!

      Καλή συνέχεια στις διακοπές σου.
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  7. Αν και δε τα πάω καλά με το μοσχάρι στη κατσαρόλα, αυτό θα ήθελα να το δοκιμάσω!!
    Καλημέρα Ελένη!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έλα εσύ, Peps, και κάτι υπάρχει!
      Θα σου αρέσει αυτό το πιάτο, σίγουρα.
      Καλή σου μέρα!

      Διαγραφή
  8. Με χρώμα και άρωμα καλοκαιριού το σημερινό σου φαγάκι Ελένη μου. Έχω κάποιον εδώ που αν το έβλεπε θα απαιτούσε να του το μαγειρέψω αμέσως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή σου μέρα, Κατερίνα μου!
      Αφού αρέσει σε κάποιον εκεί, πρέπει να μαγειρεύσεις αυτό το φαγάκι!
      Μην το αργήσεις!
      Φιλιά

      Διαγραφή
  9. Πολύ εύγευστο και λαχταριστό αυτό το καλομαγειρεμένο φαγητό σου!
    Κλασικό με απίστευτες γεύσεις να το χαρακτηρίζουν!

    Φιλάκια Ελένη μου και να περνάτε υπέροχα!
    Z.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα, Ζαμπία μου!
      Πολύ καλοκαιρινό είναι αυτό το πιάτο και με υπέροχο συνδυασμό χορταρικού και κρέατος που το κάνει νοστιμότατο.

      Ευχαριστώ για τα καλά λογάκια!
      Φιλιά

      Διαγραφή
  10. Το κάνει πολύ συχνά το καλοκαίρι , η γυναίκα μου και γίνεται , "να γλύφεις και τα δάκτυλα". Στο πυρέξ βάζει τριμμένη φέτα τυρί και αρκετό μαϊντανό απο πάνω και το ψήνει μέχρι να λειώσει το τυρί και να ψιλοαρπάξουν οι άκρες απο τις μελτζάνες..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αγαπημένο φαγάκι της μανουλας μου που το μαγειρευε μονο στην κατσαρολα προσθετοντας και πατάτες. Την Κυριακη θατο φτιαξω απ τη δικη σου συνταγη. Καλή μου επιτυχία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. υπεροχο.Απλα τουεβαλα και ψιλοκομμενη πιπερια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή