Τετάρτη, 8 Φεβρουαρίου 2012

Ένα νέο Βραβείο με συμβολισμούς




Σήμερα με μεγάλη μου χαρά πήρα από την Έλενα από τις Συνταγές της καρδιάς ένα υπέροχο βραβείο, «βραβείο φιλίας» με ένα καταπληκτικό σύμβολο, το δένδρο!
Σε ευχαριστώ πολύ από καρδιάς, Έλενά μου, με συγκίνησες και με έκανες να αισθανθώ ότι περιβάλλεις με πολλή αγάπη κι εμένα και το blog μου αγάπη! Η εκτίμηση και τα αισθήματα είναι αμοιβαία.




Με τη σειρά χαρίζω αυτό το βραβείο σε 10 φιλικά blogs, που, νομίζω ότι δεν το έχουν πάρει ακόμα και τους αξίζει:

-  Στην Πηνελόπη από το Άρωμα βανίλιας
-  Στη Ζαμπία και το Κitchenstori.es
-  Στην Cook από το Cook the Book
-  Στην Ελπινίκη και στις Μαγειρικές της
-  Στην Αγγελική από το Λεμόνι και Κανέλα
-  Στην Αφροδίτη από τις Γλυκές ιστορίες
-  Στην Παράκελσο
-  Στην Τζένη Χρ. από το Dreamylife
-  Στην Εύα από το Live the Life
- Στη Χρυσαυγή http://laxtaristessyntages.blogspot.com/

  
Το βραβείο μου θύμισε ένα παλιό μου blog με τίτλο «Τα δένδρα της Φιλίας» ( Trees of friendship)που είχαμε δημιουργήσει για το ομότιτλο Ευρωπαϊκό e-Twinning Πρόγραμμα που βραβεύτηκε Ευρωπαϊκά. Δείτε ποια ήταν αυτά τα δένδρα και με πόσο όμορφα τα παρουσίασαν οι Ευρωπαϊκές ομάδες παιδιών Γυμνασίου που συμμετείχαν σε αυτό.



Το δένδρο είναι ένα πανάρχαιο κι αγαπημένο σύμβολο. Οι αρχαίοι Έλληνες το θεωρούσαν δώρο θεϊκό, δώρο ζωής στους ανθρώπους. Έτσι μας διδάσκει ο μύθος του αγώνα Αθηνάς και  Ποσειδώνα για την ονομασία της Αθήνας. Η νίκη της θεάς ήταν αποτέλεσμα  την προσφορά του δένδρου της ελιάς στους Αθηναίους.


Το πόσο αγαπήθηκε αυτό το δένδρο από τους ανθρώπους μας το αποδεικνύει και το σωζόμενο σύμβολό του στη Γραμμική Γραφή Β αλλά και οι θαυμάσιες τοιχογραφίες που σώζονται από τη Θήρα και την Κρήτη. Εκεί η ελιά παρουσιάζεται ως φυσικό περιβάλλον και οι σχετικές με αυτή εργασίες καθημερινότητα των ανθρώπων της εποχής. Το λάδι της έτρεφε, γιάτρευε και φώτιζε ναούς και σπίτια.
 

"Το Μουσείο ελιάς και λαδιού" στη Σπάρτη ολοκλήρωσε το σύμβολο αυτό, το έκανε σήμα του αλλά και μια θαυμάσια ασημένια καρφίτσα που μπορούν να αγοράσουν οι επισκέπτες.


Επίσης το δένδρο συμβόλιζε τη Γνώση που ήταν πάντα προνόμιο των θεών-του Θεού κατά την Παλαιά Διαθήκη. Η Ιερή Βαλανιδιά του Δία στην αρχαία Δωδώνη ψιθύριζε το θέλημά του στους ιερείς κι εκείνοι με τη σειρά τους το ερμήνευαν στους ανθρώπους.

Το δένδρο, λοιπόν, συμβολίζει τη θεότητα αλλά και τη ζωή, τη Γη και τα αγαθά της, την οικογένεια και τους δεσμούς της, τη γενιά και τις αρχές της,  και κατ’ επέκταση την Πατρίδα.

Η Ποίηση και η Λογοτεχνία αγάπησε το Δένδρο, τη φυσική του οντότητα αλλά και τους συμβολισμούς της. 
Ακόμα και Έβδομη Τέχνη το έκανε τίτλο σε βραβευμένα-αργότερα-έργα της.
Σας θυμίζω ένα ιδιαίτερο αυτοβιογραφικό έργο «Το Δέντρο της Ζωής» (The Tree of Life), με ιδιαίτερες απαιτήσεις και εικόνες συγκλονιστικής ομορφιάς του Τ. Μάλικ, που κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών το 2011. 
  

Το κανάλι της Βουλής πρόβαλε κι ένα υπέροχο παλιό έργο του Ιταλικού κινηματογράφου «Το δένδρο με τα τσόκαρα» ( L' albero degli zoccoli) γνωστό και ως  “The Tree of Wooden Clogs” ή “The Tree with the Wooden Clogs”.
Η ταινία, γυρισμένη με ερασιτέχνες ηθοποιούς, τιμήθηκε κι αυτή με το Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών το1978 .
Περιγράφει τη ζωή μιας φτωχής οικογένειας στην αγροτική Ιταλία των αρχών του 20ου αιώνα. Ο μικρός της γιος πηγαίνει κάθε μέρα στο σχολείο περπατώντας χιλιόμετρα. Όπως είναι φυσικό, τα παπούτσια του διαλύονται, η οικογένεια δεν έχει λεφτά να του πάρει άλλα και η λύση βρίσκεται στο δένδρο που σημαίνει γι’ αυτούς πάρα πολλά. Ιστορία σκληρή κι αληθινή,  δοσμένη όμως με ρεαλισμό αλλά και πολλή ποίηση! Και η ποίηση, όπως λέει ο Γ. Σεφέρης, έχει τις ρίζες της στην ανθρώπινη ανάσα.

 « Νομίζω πως δεν πρόκειται να δω ένα ποίημα πιο όμορφο από το δέντρο» (Τζόυς Κίλμερ).

Καλή σας νύχτα!

14 σχόλια:

  1. Συγχαρητήρια για τη βράβευσή σου με αυτό το πολύ όμορφο βραβείο και ευχαριστώ που με τίμησες χαρίζοντάς μου το!

    Το άρθρο δεν το διάβασα, λόγω κούρασης, αλλά αύριο που θα έχω ένα μυαλό πιο ξεκούραστο θα το απολαύσω.

    Ξέρεις ότι λατρεύω την εμπεριστατωμένη και καθόλου λειψή δουλειά που κάνεις στα θέματα με τα οποία καταπιάνεσαι.

    Καλό ξημέρωμα!
    Ζ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ διαφορετική αλλά όμορφη, η σημερινή σου ανάρτηση. Το βραβείο το πήρα και θα το αναρτήσω, σύντομα.Καλό σου βράδυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Έχοντας με χαρά λάβει κι' εγώ αυτό το βραβείο, από την φίλη Τόνια, το μόνο που θα ήθελα να κάνω είναι να το συνδέσω με την τόσο όμορφη ανάλυσή σου Ελένη μου.
    Θα μου το επέτρεπες;
    Να κάνουμε έτσι έναν "κύκλο" ζωής για τα δένδρα;
    Μια καλή μέρα εύχομαι ολόψυχα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ελενάκι μου ξέρεις πόσο πολύ σε αγαπώ και σε εκτιμώ και είμαι σίγουρη ότι τα αισθήματα είναι αμοιβαία!
    Μα δες όμως μέσα από ένα βραβείο τι όμορφη ανάρτηση που προέκυψε και πόσα πολλά μας έμαθες και πάλι!!
    Φιλιά, καλή σου μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συγχαρητηρια για το βραβειο σου και σ ευχαριστω πολυ για την τιμη να μου το προωθησεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλημέρα, Ζαμπία μου.
    Σε ευχαριστώ πάρα πολύ για τα καλά σου λόγια. Χαίρομαι που σου άρεσε κι εσένα, συγχαρητήρια. Χαίρομαι πολύ που μέσα από τη διαδικτυακή διαδικασία γνώρισα ανθρώπους σαν κι εσένα που αξίζουν τη φιλιά μου. Αισθάνομαι πολύ τυχερή!

    Τη χαρά της ανάρτησης που τη χάλασε το internet-ικό χθεσινό εύρημα. Ελπίζω με την ησυχία σου να την ευχαριστηθείς.
    Πολλά φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλημέρα Σωσώ. Ελπίζω να ευχαριστηθείς το βραβειάκι που δεν έχει πολλές υποχρεώσεις ούτε παιχνιδάκι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλημέρα Πηνελόπη μου καλή κι ευγενική. Συγχαρητήρια για το βραβειάκι και πάρε ό,τι θέλεις από την ανάρτησή μου, σου το επιτρέπω!!!
    Φαίνεται ότι σου άρεσε η ιστορική(!) αναφορά για τα δένδρα. Χαίρομαι!
    Φιλιά πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ελενάκι, και πάλι σε ευχαριστώ πολύ για την τιμή της απονομής του βραβείου και να ξέρεις ότι τα αισθήματα είναι αμοιβαία.
    Σε ευχαριστώ επίσης για την ευκαιρία αυτής της ανάρτησης!
    Χαίρομαι που σου άρεσε.
    Φιλιά πολλά, καλό απόγευμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Σε ευχαριστώ, να είσαι καλά, Ελπινίκη μου, συγχαρητήρια και για το δικό σου βραβείο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Συγχαρητήρια για το βραβείο Ελένη! Και μπράβο και για την πολύ όμορφη ανάρτηση! Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. μεγαλη τιμη και χαρά!ευχαριστώ πολύ από καρδιάς :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Καλησπέρα, γλυκιά Ερμιόνη. Πολλά συγχαρητήρια και σ' εσένα που ξέρω ότι το πήρες. σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια αλλά αυτό το βραβείο μου άρεσε.
    Φιλάκια, καλό σου βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ευχαριστώ και ανταποδίδω τα συγχαρητήρια αγαπητή Cook!
    Και δική μου χαρά που σε γνώρισα, έστω και διαδικτυακά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή